English German Polish Spanish

Кам'яний воїн Адир-Кан - пам'ять скіфського вождя на Алтаї

Рейтинг 3.0 з 5. Голосів: 2

imgonline-com-ua-Shape-sQOKUoq3hVCАдир-Кан (Адир Хан або Чуйський воїн) - дуже цікавий археологічний пам'ятник на Алтаї, за 728 км від Чуйського тракту, розташований на правому березі давньої річки Чуя. Цікавий він тим, що у центрі цього доісторичного заповідника зберігся давній кам'яний ідол - фігура скіфського вождя, воя, а також комплекс скель з петрогліфами та скіфські захоронення. Пам'ятка являє собою артефакт далекого часу, нашого предка-скіфа, тому варта уваги.

У самому заповіднику сказано: "Кам'яний воїн «Адир-Кан» - один з небагатьох оленних каменів (не плутати з менгіром, грубим шматком каменю без зображень, яких на Алтаї здавна дуже багато) Гірського Алтаю залишилися на своєму історичному місці (багато було вкрадено або відвезені в музеї по всій Росії). Являє собою кам'яний стовп (скіфська стелла - С.П.) висотою близько 1,5 метра і шириною не більше 40 см, трохи покошена від часу. На верху чітко видно обличчя воїна, нижче зображений меч, лук у гориті (скіфський дерев'яний футляр для лука і стріл), зі зворотного боку зображено постать коня. Вік кам'яного воїна близько 2-3 тисяч років. Відноситься до скіфської культури."

До сих пір вчені не можуть пояснити призначення подібних кам'яних статуй, але зазавичай вони стоять біля серйозних поховань воїнів-родоначальників і символізують собою душу померлого, душу предка. Тому, такі скелли ще називали - бабами - скіфськими бабами, де "ба" - душа. Імовірно в довколишніх стародавніх могильниках був похований знатний воїн скіфських часів.

chuya deer stone 1

Зверніть увагу на обличчя ідола: воно не тюркське (згадаємо типові тюркські, половецькі баби з вусами і сережками у вухах), а індоєвропейське - очниці круглі, ніс прямий, підбородок масивний, череп пропорційний, без тюрських скулів. Автор рядків: "Да скіфи, да азіати ми" поет Олександр Блок - був не правий. Тому що, тут був увіковічнений не азіат - а скіфський герой - Арій-кшатрій - носій генів R1a1.

p 010915 9ab5be

p 260514 d89a12

adir-kaia02

За 50 метрів на північ від кам'яного воїна, на порубаних часом кам'яних стінах зібрано близько 100 наскальних зображень епохи енеоліту-бронзи та скіфської епохи. Тут зображена життєдіяльність людей того періоду: бики, олені, сцени полювання, рідкісне для Гірського Алтаю зображення змії (рідкісне, тому що змія - арійський, скіфський символ, не притаманний монголам. Сама змія дуже поширена в Карпатах, кожен мольфар - заклинатель змії, змія (змея->земля) Мати була родоначальницею скіфських племен, а трипільська кераміками рясніє зміями та вужами). Безсумнівно дане місце було священним, можливо тут була велика стоянка, або жвавий торговий шлях. Таких місць на Алтаї безліч, і вченим ще належить чимало досліджувати, щоб відкрити завісу таємниці того часу.

625349644

apiskid

boginya-apa

Родоначальниця скіфів - крилата змія - Апі. За легендою, саме від її шлюбу з Гераклом - народилися скіфи.

 253a9fe683ada72c57b3e1fe5b200a61

Змія притаманна арійському, Ведичному світу - саме тому часто стоїть в індійських храмах та святилищах.

 covy-aph-e-netel-sky-na34428.1

Clip2net 171221012029

А це - сенсаційне фото. На березі Чорного моря, в Краснодарському краї, Геленджику у 2013-му під час великого шторму на берег чудом викинуло кам'яну, дещо деформовану, статую скіфської богині-змії-русалки. Матеріал каменю - піщаник. Довжина - 240см, ширина - 160см. Яка подальша доля статуї - невідомо. Ймовірно, після виклику спеціальної комісії, статуя безслідно зникла або "загубилася" в запасниках музеїв. Приблизний він ~2500 BC.

Як повідомляє дослідник знахідки, краєзнавець Володимир Косолапов: "За відомостями давньогрецького історика Геродота, в священному скіфському гаю богині Гекати проживав демон - русалка з хвостом змії. Від неї і Геракла народилися скіфи, гелони і агафірси.  Гераклові греків відповідає Таргітай - древній скіфський бог неба. Скіфська теогонія повідомляє, що всі боги і люди походять від шлюбу богів неба і води. Пізніше бога неба індоєвропейців на троні замінив бог грози. У слов'ян це Перун, у греків - Зевс, у скіфів - Папай. Головним богом скіфського пантеону була богиня домашнього вогнища Табіті.
Добре відомо, що у скіфів, сарматів і аланів жіночі боги мали більш важливе значення, ніж чоловічі.
До слова, жінка-богиня-берегиня-мати завжди займала і займає центральне місце в українській культурі."

На західній (тильній) стороні ідола малюнків немає, а на південній (бічній) є всього два невеликих зображення в середній частині. Першу зверху - фігурка козла. За стилем і технікою виконання вона дуже близька малюнкам невеликої групи петрогліфів, нанесених на скельних виходах гори Адир-кая. Під малюнком козла зображена сокира архаїчної форми з короткою рукояткою, опущеною вниз. 

Чуйський камінь орієнтований лицьовою частиною на схід. Навколо нього були розкидані уламки ще кількох кам'яних стел, знищених при оранці поля. Камінь вирізняється з-поміж інших алтайських оленних каменів насамперед великими розмірами і відсутністю основних реалій - гривні і пояса.

Вельми архаїчна і техніка нанесення малюнків. Меч, лук і кінь на ньому вирізані глибоким жолобком по контуру, і ретельно потім затерті або зашліфовані, причому предмети відтворені на Чуйському оленном камені в натуральну величину, що не характерно для центральноазіатських оленних каменів, де переважають їх зменшені символічні копії.

adir-kaia10

В.Д. Кубарєв вважає, що за формою кинджала і по чекану лик на стелі був вибитий заздалегідь, на початку II тисячоліття до нашої ери, ранніми скіфами. У більш пізній час, як він вважає, пізніми скіфами до цього лику до статуї були додані зображення пояса, карбування і на задній стороні зображення перевернутого коня і лука, з якого знята тятива. Схоже, в ритуальних цілях стела використовувалася кількома поколіннями. На ній багато петрогліфів епохи бронзи (тому В. Кубарєв і вважав, що знаки на стеллу наносилися послідовно більше одного разу - вдруге, втреє).

adir-kaia04

До другої частини комплексу можна віднести петрогліфи, зосереджені на скелі в двох місцях. Химерність форми скелі притягувала людей. Велика частина малюнків зображує оленів і баранів - найбільш поширені сюжети петрогліфів Гірського Алтаю. Причому відмінності між цими тваринами уловлюються, головним чином по малюнку рогів. Роги зображені по-різному: у вигляді прямих або заломлених відростків, арок з відростками, круто завитих спіралей, незвичайно довгих з безліччю відгалужень і т. д. Образ оленя (барана, козла) займав чільне місце в складних міфологічних уявленнях давніх мешканців гірських долин Алтаю і, власне, скіфів.

606572607

1-Семь-Братьев-курган-4.-олень

zolotoy-olen2

зв.-ритон-голова-барана-Гайманова-могила

золотой-олень-на-щите

Скіфський звіриний стиль.

599bd7f1d0993

Мапа британських вчених, яка пояснює яким чином скіфи (носії генів R1a1) потрапили на Алтай та в інші куточки світу.

1063380

Могутня Cкіфія (Скитія)

Рідкістю у даному комплексі вважається зображення змії (знаємо, що змія - це скіфський тотем, Праматір, родноначальниця скіфів. Тому їх часто називали - зміїний народ). Змія і колісниця відносяться до епохи бронзи, більш пізні, середньовічної епохи. Серед петрогліфів Гірського Алтаю було знайдено кілька композицій, де колісниці поєднувалися з зображеннями змій. Одна з них розташовується на скелі Адир-Кая. Тіло змії, передане довгою вертикальною зиґзаґоподібною лінією, поміщено над колісницею.

На скелі є дуже унікальна і древня сцена вершника, який воює з пішим воїном. Поруч знаходиться героїчний напис, варіант скіфського рунічного письма, дуже тонкої гравірувальної роботи. Розшифровка характерна для Гірського Алтаю: «Моє геройське ім'я Пан Маленький Місяць (або Місяць, маленький пан)»

adir-kaia06

adir-kaia09 1

maxresdefault

Прекрасні гори Алтаю облюбували наші предки-скіфи багато тисяч років тому.
Простежується якийсь невидимий магічний зв'язок з природою Карпат.

Дослідники вважають, що в великому кургані, неподалік від скіфської стелли воїна - похований знатний скіф, вождь або епічний герой - родоначальник, в його честь якого і поставлена стела. Нащадки і родичі приходили в певний період (наприклад, Сонцестояння) на це місце для здійснення обрядів, поклонінь.

У могильниках, некрополях давнини в першу чергу захоронювали вождя або сакральну особу, а потім його родичів і нащадків - стояли поруч їх поховання. Культурна епоха змінювалася, приходили в це місце зовсім інші роди і народи, інші племена, бачили велич встановлених знаменитих вождів давнини і, бажаючи прикластися до їхньої слави та могутності, робили свої поховання.

До гіпотез, пов'язаних з цим місцем, можна віднести припущення, що тут існувала колись велика стоянки, неподалік торгового шляху.

adir-kaia08

f82-1e6qfOY

Чуйський тракт

Комплекс неодноразово піддавався і піддається навалі вандалів, які свою нікчемність намагаються підкреслити написами на історичних місцях фарбою з балончиків (!). На жаль, цей тип людських амеб продовжує залишати свої «екскременти» не тільки в Гірському Алтаї, а й на численних мегалітичних пам'ятках Карпат - Урицькі скелі, Бубнище. Писаний Камінь... 

2

Від часу кам'яний воїн дещо похилився і своїм холодним поглядом ніби закликає згадати минуле, згадати предків, задуматись...


Теги:     скіфи      алтай      кам'яні баби      ідол

Прокоментувати:

blog comments powered by Disqus

Опитування

Який період історії для Вас є найцікавішим?
 

loading...