Вівторок
19 бер., 2024
     

Ukrainian English

Кіпро-мінойська писемність

Рейтинг 5.0 з 5. Голосів: 4

Кіпро-мінойська писемність

У попередніх статтях ми вже писали про Крито-Мінойську цивілізацію пелазгів як спадкоємців Трипільської культури. Дивлячись, як учені безглуздо намагаються довести, що трипільці ніби-то "випарувалися" або "розчинилися" в нашесті кочових племен шнурової кераміки, наша гіпотеза заслуговує на додаткову увагу. Ще одним наріжним каменем є те, що ніби-то Трипільська цивілізація (саме так, не культура, а Цивілізація!) не мала своєї писемності, тобто була неписемною (на хвилинку, уявіть собі неписемним народ, який будував мегаполіси інженерної думки та складав астрономічні календарі, вираховуючи сонцестояння, рівнодення та затемнення). Це звісно не так. Академіки оперують тим, що не залишилось фактів і доказів Трипільської писемності, окрім залишків кераміки. Однак, докази є, і варто їх шукати не тільки в межах України. Згадаймо легендарні Тертерійські таблички від представників Культури Вінча, яка була попередницею Трипільської цивілізації на Балканах. У цій статті ми трішки повернемося до Мінойської культури, а саме поговоримо про писемність острову Кіпр, який був частиною Мінойської цивілізації. Це допоможе нам наблизитися до розгадки Трипільської писемності

Кіпро-Мінойська писемність

Зазвичай, вважається, що в процесі розвитку писемності один одного історично змінили три основних типи письма - піктографія, ідеографія і фонографія. Піктографія - це схематичні малюнки, котрі символічно відображають предмети і явища дійсності. Конструкції, складені цими знаками, як правило, містять в собі цілісні смислові блоки, наповнені безліччю нюансів і відтінків. Ідеографічне письмо характерне тим, що складові його ідеограми (або логограми) позначають вже конкретні значення окремих слів. Найкраще уявити собі сутність ідеограми можна на прикладі цифр і арифметичних знаків. Таким чином, ідеографічна писемність є більш функціональним інструментом письмового спілкування, але в той же час є значно примітивнішою у порівнянні з піктограмами з точки зору знаково-смислового навантаження.

Логічним завершення еволюції писемності став перехід до такої системи, в якій знаки (фонограми) позначають вже звукові елементи слова, тобто склади (силабічне письмо) або звуки (фонетичне письмо).

Силлабічне письмо використовувалася на Кіпрі для записів текстів на невідомій, мертвій сьогодні мові, яка має умовну назву «етеокіпрська мова». Відома ця писемність стала у середині XIX століття, а відомий археолог Артур Еванс - відкривач і дослідник мінойської культури на острові Крит - вважав, що кіпрське складове письмо було безпосереднім нащадком критського лінійного письма «А», що і було в подальшому підтримано багатьма вченими.

Артур Еванс і Крито Мінойська цивілізація

Однак, у 1955 році П. Дікейос проводячи археологічні дослідження в місті епохи пізньої бронзи Енкомі (1600-1050 роки до н.е.), що на східному узбережжі острова - виявив табличку з обпаленої глини, письмена якої досить складно визначити в загальній лінії розвитку писемності від критського лінійного письма «А» до класичного кіпрського складового письма. Крім того, древнє кіпрське складове письмо має варіації в залежності від району, і ряд вчених припускає, що на Кіпрі в епоху бронзи існувало декілька близьких видів письма. Вважається, що, незважаючи на те, що кіпрська фонетична писемність можливо і веде своє походження від критського лінійного письма «А», проте, несе на собі результат сильного впливу клинопису Сходу. Це не дивно. Адже Кіпр протягом багатьох тисячоліть знаходився під сирійсько-фінікійським впливом, але, тим не менш, мав яскраво виражену крито-мікенську домінанту. Протягом століть система письма змінювалася завдяки новим грецьким впливам, але, не дивлячись на те, що на острові вже існував і розвивався грецький алфавіт, стародавня кіпро-мінойська писемність продовжувала існувати аж до завоювань Александра Македонського. Зрештою, грецька присутність на острові стала переважаючою, і алфавіт повністю замінив кіпрську систему письма, котра назавжди пішла в минуле.

Табличка з Енкомі, острів КритТабличка з Енкомі, о.Крит

Як вже згадувалося, давнє кіпрське письмо представлене сьогодні лише у декількох коротких написах на кераміці, глиняних кульках і циліндрах, призначення яких також до сих пір не вияснене. Тексти більш розлогого змісту збереглися на табличках з Енкомі (які вважаються найбільш ранніми прикладами кіпрської писемності), а також відома одна табличка з кіпро-мінойським текстом з Угарита (Фінікія). Дискусії з приводу спроб дешифрування кіпрських фонетичних написів не вщухають і досі. Однак сумна дійсність полягає в тому, що світогляд давніх людей, категорії їх мислення і відповідно, понятійний ряд, яким вони ці категорії висловлювали, настільки далекі від світовідчуття сучасного людства, що будь-які спроби представників сьогоднішньої науки інтерпретувати архаїчні знакові системи, виходячи зі своїх власних поглядів на світ древньої людини, призводять, найчастіше, до результатів, м'яко кажучи, курйозних (книги письменника Чудинова). І скільки б не з'являлося чергових інтерпретацій розшифровок, істинний сенс древніх написів, швидше за все так і залишиться таємницею.

Глиняна табличка з ЕнкоміЧастина глиняної таблички з Енкомі, розкопки Департаменту древностей (Кіпр). Довжина 7,5 см

Писемність КритуГлиняний циліндр з Екомі (Крит), знайдений французькою експедицією. Діаметр 4 см.

Кіпро Мінойська табличкаКіпро-Мінойська табличка

Неолітична писемність на каменіПостамент від статуї з храму Аполлона в Ідаліоні. Початок 4 століття до н.е. Ширина 40 см. Британський Музей

Табличка з ІдаліонуБронзова табличка з Ідаліону, джерело:  Olivier Masson: Les Inscriptions chypriotes syllabiques.  Recueil critique et commente (Etudes Chypriotes I) Boccard, Paris 1961, Plate XXXVI,1

Таблиця Кіпрських знаків

Список мінойських імен

Мінойські імена дуже важко знайти, оскільки мінойське лінійне письмо А досі не розшифроване. У кількох посиланнях згадуються списки особистих імен, тому вчені знають деякі мінойські імена. 

  • Аріадна
  • Аранар
  • Асіджака
  • Бансабіра
  • Дідікаша
  • Дуріпі
  • Ітаха
  • Джадікіра
  • Кікеру
  • Кітанетос
  • Кубаба (Купапа)
  • Міджарарос
  • Нашуя
  • Памесіджос
  • Піджасеме
  • Піджасірос
  • Пінаруті (Мінойське ім'я, викарбоване на Єгипетській табличці, зберігається в Британському музеї)
  • Пітая
  • Пура
  • Руса (Мінойське ім'я, викарбоване на Єгипетській табличці, зберігається в Британському музеї)
  • Сама (Сіма)
  • Сіджапурос
  • Таріна
  • Тітіку
  • Відіна
  • Їдіні (Мінойське ім'я, викарбоване на Єгипетській табличці, зберігається в Британському музеї)
  • Їкашата (Мінойське ім'я, викарбоване на Єгипетській табличці, зберігається в Британському музеї)
  • Їшхару (Мінойське ім'я, викарбоване на Єгипетській табличці, зберігається в Британському музеї)

На малюнку табличка, за якою можна спробувати написати своє ім'я лінійним алфавітом B:

лінійний алфавіт bСпробуйте написати своє ім'я на древній критській мові

Артур Еванс

Артур Еванс (1851-1941) - історик, археолог, першовідкривач Мінойської цивілізації, реконструював культуру і релігію давнього Кіпру. Артур Еванс був серед тих вчених, які в кінці XIX ст. массово відвідували Грецію з метою ознайомитися зі скарбами, знайденими Шліманом.

Arthur Evans portrait frameless 1907 by William Richmond Ashmolean Museum Oxford

Високий рівень цивілізації, який був в Мікенах, привів його до переконання про високоорганізовану економічну структуру цього царства, що дозволила породити таке мистецтво (аналогічно, Трипільська цивілізація - її кераміка настільки довершена, а інтер'єр храмів та проектування вулиць настільки продумані, що можна говорити про небачений економічний і культурний розквіт трипільців). Майстерність, з яким виконані мікенські вироби (читай трипільські), передбачають високу спеціалізацію, а отже - і наявність економічної системи, що дозволяє ремісникам вдосконалювати своє мистецтво. Але подібний суспільний лад повинен припускати наявність розвиненої писемності (!). Мікенці (читай трипільці), очевидно, вміли писати.

Виходячи з цих міркувань, Еванс почав пошуки слідів доісторичної писемності. Його зацікавили різьблені камені-печатки з нанесеними на них малюнками, які можна було зустріти в крамницях грецьких антикварів. Бажаючи дізнатися походження цих каменів, Еванс приплив на Крит, який в той час знаходився під владою Туреччини. Він перетнув його з кінця в кінець разом з Джоном Майрзом, який разом з Евансом був удостоєний пізніше лицарського звання за  археологічні подвиги (усе робилося ними за свій кошт). Удвох вони знайшли вичерпні докази того, що згадані камені-печатки родом з Криту: на цьому острові жінки часто носили їх як амулети і називали «молочним камінням», так як носіння цих каменів, за повір'ям, додавало молоко годуючим матерям.

Мікенська жінка

У 1900 році Еванс розпочав розкопки на місці вже добре відомого Кносса, міста, яке, якщо вірити Гомеру, було царською резиденцією і столицею легендарної Критської держави. Цивілізація Криту була незрівнянно давніша грецької. Як ми вже писали, греки - були прийшлим народом, які ассимілювали культуру пелазгів. Навіть в бронзовий вік культура Криту набагато перевершувала культуру античної Греції. Тут жив народ, який тримав еллінів в страху. Легенда розповідає про дівчат і юнаків, яких щороку приносили в жертву чудовиську Мінотавру, що жив в лабіринті. Так народилася теорія про негрецьке походження культури Криту, названої на честь її легендарного правителя Міноя. Подібність між мистецтвом і архітектурою стародавнього Криту та Греції пояснювалося тим, що Греція була провінцією Мінойської царства, а піднесення Мікен можна було уявити як результат повстання колонії, що закінчилось руйнуванням і підпорядкуванням колишньої столиці, а потім, мабуть, і асиміляцією населення Криту (читай трипільського населення).

Уривок з книги Артура Еванса Scripta Minoa (1909)

Проте, Артур Еванс так і не зміг розгадати: що ж за народ населяв Крит до його руйнування... А народ цей - трипільці. На жаль, дослідник ще не здогадувався, адже до  відкриття Хвойки залишалось чимало часу. Яке відношення Трипільска культура мала до Криту, про матріархат та культ бика у пелазгів -  читайте у статті: Куди зникла Трипільська цивілізація?

- Культурно-історичний портал "Спадщина Предків"


Долучайтесь до спільноти та діліться публікацією у соцмережах:

Підписатися на Twitter та Viber