Середа
24 квіт., 2024
     

Ukrainian English

Як та куди звертатися про порушення стоматолога в Україні?

Рейтинг 5.0 з 5. Голосів: 5

jak-pereviryty-nedobrosovistnogo-stomatologa

Коли ми йдемо до лікаря, ми сподіваємось на їхній професіоналізм, ми повністю довіряємо їм своє здоров'я, а іноді й життя. Це стосується і стоматологів. Враховуючи, що помилка стоматолога може коштувати дорого, у прямому і переносному значенні слова, Юридичний ресурс «Протокол» підготував консультацію як боротися з несумлінними «білими халатами».

Правові, організаційні, економічні та соціальні засади охорони здоров'я в Україні визначають Основи законодавства України про охорону здоров'я (далі – Основи). Відповідно до Статті 80 Основ особи, винні у порушенні законодавства про охорону здоров'я, несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до чинного законодавства.

Слід наголосити, що згідно з частиною третьою Статті 34 Основ лікар не несе відповідальності за здоров'я хворого у разі відмови останнього від медичних приписів або порушення пацієнтом встановленого для нього режиму.

Письмова скарга

Пам'ятайте, що згідно з Законом України «Про звернення громадян» подається у порядку підпорядкованості вищому органу чи посадовій особі. Тобто, у разі недобросовісного стоматолога скаргу необхідно адресувати головному лікарю. Але якщо ви не вірите в адміністративну процедуру або такий орган/посадова особа в принципі відсутні, а також, якщо ви не згодні з прийнятим рішенням, ви можете за захистом своїх прав звернутися навіть до суду.

Скарга на лікаря-стоматолога містить наступні складові:

  1. Адресат (кому адресується скарга)
  2. ПІБ заявника та його контактні дані: адреса проживання та телефон. Якщо ви хочете, щоб відповідь надійшла на електронну адресу, її також треба вказати та позначити основним способом комунікації.
  3. Суть скарги. Описова частина має бути детальною: «що», «де» і «коли» сталося, хто, коли і які права порушив. Можна визначити конкретні норми правопорушень. Але навіть без зазначення статтею законів та цитування медичних протоколів, вашу скаргу мають розглянути по суті
  4. Прохання. Спочатку просять ухвалити скаргу до розгляду. Якщо ви не знаєте, хто винен у тому, що вам було завдано шкоди, можна просити провести службове розслідування та встановити винного. Можна також просити притягнути до відповідальності винного та компенсувати вам моральну чи матеріальну шкоду.
  5. Дата і підпис.
  6. Доповнення. Якщо ви маєте докази обставин і фактів, викладених у скарзі, необхідно їх також надати. Як правило, це копії/скани документів, будь-які інші матеріали. Наприклад, відер/аудіо. З огляду на цей пункт слід «про всяк випадок» заздалегідь подбати про наявність документального підтвердження відвідування стоматолога та призначеного вам лікування, запис в амбулаторній картці є обов'язковим. На жаль, деякі приватні стоматологи нехтують цим і іноді не надають пацієнту жодного підтвердження запису на прийом до лікаря (!). 

До речі, щоб зібрати необхідні документи post factum, перед поданням скарги ви можете написати відповідний запит. Також слід нагадати, що оскільки інформація про пацієнта має бути і є конфіденційною, то для отримання інформації, враховуючи Закон України «Про захист персональних даних», свою особу необхідно підтвердити, шляхом вказівки в запиті реквізитів документа, що засвідчує вашу особу або надання копії такого документа. Варто зазначити, що відповідно до Статті 39 Основ пацієнт, який досяг повноліття, має право на отримання достовірної та повної інформації про стан свого здоров'я, у тому числі на ознайомлення з відповідними медичними документами щодо здоров'я.

Усна скарга

  • Урядова гаряча лінія - 1545.
  • Гаряча лінія Міністерства охорони здоров'я України - 0 800 505 201.
  • Гаряча лінія місцевих органів влади чи місцевого самоврядування. Наприклад, у Києві є загальний номер для контакту з місцевою владою – 1551.

Пам'ятайте, що відповідно до Статті 20 Закону України «Про звернення громадян», строк розгляду скарги не може перевищувати одного місяця з дня подання. У виняткових випадках цей термін може бути подовжено максимум до 45 днів.

Види відповідальності стоматологів

Кримінальна відповідальність - є найсуворішим видом юридичної відповідальності стоматологів за правопорушення, скоєні ними під час здійснення професійної діяльності. Як відомо, медичні працівники несуть відповідальність за скоєння злочинів на загальних підставах, але Кримінальний кодекс України містить низку злочинів, які мають відношення саме до професійної діяльності лікарів.

«Медичні злочини» можна умовно поділити на:

  • злочини проти життя та здоров'я людини (пацієнта);
  • злочини проти прав людини (пацієнта);
  • злочини у сфері господарської діяльності з медичної практики;
  • злочини у сфері обігу наркотичних засобів,
  • психотропних речовин, їх аналогів чи прекурсорів інші злочини, скоєні медичними працівниками у зв'язку з їхньою професійною діяльністю.

Переважна більшість "медичних" злочинів сконцентрована у розділі II КК "Злочини проти життя та здоров'я людини". Якщо говорити про стоматологів, то слід згадати такі статті Кримінального кодексу України:

  • Стаття 131 Кримінального кодексу України - неналежне виконання професійних обов'язків, що призвело до зараження особи вірусом імунодефіциту людини або іншої невиліковної інфекційної хвороби (ст. 131 КК);
  • Стаття 138 - незаконна лікувальна діяльність - зайняття лікувальною діяльністю без спеціального дозволу, яке здійснюється особою, яка не має належної медичної освіти;
  • Стаття 139 Кримінального кодексу України – ненадання допомоги хворому на медичного працівника.
  • Стаття 140 Кримінального кодексу України – неналежне виконання професійних обов'язків медичним чи фармацевтичним працівником. І ще одна важлива стаття Кримінального кодексу України 141, яка визначає відповідальність за порушення прав пацієнта.

Також стоматологи можуть бути притягнуті до адміністративної відповідальності, наприклад, за порушення санітарно-гігієнічних та санітарно-протиепідемічних правил і норм (Стаття 42 Кодексу України про адміністративні порушення).

Як подати в суд на лікаря-стоматолога?

Справедливе покарання — це добре, але стягнути збитки як моральні, так і матеріальні ще краще. Тому згадаємо про цивільно-правову відповідальність.

Якщо коротко, для того щоб подати до суду, потрібно скласти позовну заяву. У позовній заяві викладається суть питання та позовних вимог. Не зайвим буде в позовній заяві звернутися до «літери закону», і процитувати норми стосовно справи. У позові також зазначається інформація про спроби вирішення питання у добровільному порядку, а також позов має містити запевнення позивача, що ним не подано іншого позову по тому ж питанню.

До позовної заяви додаються документи, що підтверджують обставини та факти. Такими доказами можуть бути не лише медичні документи, а висновки експертизи, а також свідчення свідків. Пам'ятайте, у позові важливо підтвердити доказами причинно-наслідковий зв'язок між завданою шкодою та діями стоматолога, а також суму завданої шкоди (дивіться далі).

Приємною новиною буде те, що відповідно до Закону України “Про судовий збір” позивачі звільняються від сплати судового збору у справах про відшкодування шкоди, заподіяної каліцтвом чи іншим ушкодженням здоров'я, а також смертю фізичної особи.

Куди скаржитись на приватну стоматологічну клініку?

Якщо говорити про невдоволення стоматологічними послугами, наданими у приватній стоматологічній клініці чи окремим стоматологом, варто згадати, що ви не лише пацієнт, а й споживач. А споживачів, як відомо, захищає Закон України "Про захист прав споживачів". Тож при зверненні до приватного лікаря ви можете вимагати надати ліцензію на медичну практику для ознайомлення. Закон Про захист прав споживача регулює відносини між споживачами товарів, робіт/послуг та виробниками, продавцями товарів, виконавцями робіт та послуг різних форм власності. Цей Закон встановлює права споживачів, а також визначає механізм їх захисту та основи реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів.

Як відомо наявність правових взаємин, взаємних прав і обов'язків підтверджує відповідний договір. Але цікаво, що Закон України «Про захист прав споживачів» говорить, що такий договір між споживачем та виконавцем (продавцем) може бути не лише письмовим, а й усним. Вчинення усного правочину оформляється квитанцією, товарним або касовим чеком, квитком, талоном або іншими документами. Цим теж дуже часто нехтують різноманітні приватні стоматологи. Таким чином пам'ятайте, навіть якщо ви не укладали договір зі стоматологічною клінікою або приватним стоматологом, на взаємовідносини, що виникли, все одно поширюється дія Закону України «Про захист прав споживачів».

Відповідно до зазначеного закону захист прав споживачів здійснюють центральний орган виконавчої влади, формує та забезпечує реалізацію державної політики у сфері захисту прав споживачів (Міністерство економічного розвитку та торгівлі України), центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів (Держспоживслужба), місцеві державні адміністрації, інші органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування відповідно до закону, а також суди.

Крім цього, варто пам'ятати, що для початку стоматологічної практики лікар має отримати ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики. Цим також часто нехтують різні сільські стоматологи-самоучки, які нелегально лікують зуби. Органом, який має перевіряти таку практику є Міністерство охорони здоров'я України. До речі позапланові перевірки дотримання ліцензіатами ліцензійних умов проводяться зокрема на підставі обґрунтованого звернення фізичної чи юридичної особи. При цьому варто вказати, що внаслідок порушення ліцензіатом ліцензійних умов такій особі (або особам) було завдано матеріальних збитків або порушено її (їх) законні права чи інтереси, - з метою перевірки дотримання ліцензіатом ліцензійних умов у відповідній частині.

Якщо стоматолог завдав шкоди вашому здоров'ю, можна розраховувати на відшкодування шкоди як матеріальної, наприклад, витрати на подальше лікування наслідків, що виникли внаслідок дій стоматолога, так і моральної. До речі, відповідно до Статті 23 Цивільного кодексу України моральна шкода зокрема полягає у фізичному болю та стражданнях, які фізична особа зазнала або зазнає у зв'язку з каліцтвом чи іншим ушкодженням здоров'я. Моральна шкода відшкодовується грошима, іншим майном чи іншим способом. Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом зокрема залежно від глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого чи позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування. Тобто основне правило, що грошова компенсація має бути порівнянна завданої шкоди, хай і нелегко оцінити рівень глибини душевних страждань. Рекомендуємо ознайомитись із рішенням Оболонського районного суду міста Києва, відповідно до якого на користь пацієнта було стягнуто 40 000,00 грн. моральної шкоди за неналежне надання стоматологічних послуг.

Пам'ятайте, що відповідно до положень Статті 1166 Цивільного кодексу України, заподіяну шкоду відшкодовується в повному обсязі особою, яка заподіяла шкоду, тобто юридичною особою (лікарнею, іншою медичною установою) або фізичною особою (державним лікарем чи лікарем, що здійснює приватну медичну практику чи підприємницьку на підставі ліцензії на медичну практику). Рекомендуємо ознайомитися з рішенням Верховного Суду відповідно до якого, шкода, заподіяна внаслідок лікарської помилки, відшкодовується установою охорони здоров'я (ВС/КЦС № 537/4429/15-ц від 14.03.2018)

Окрім цього, якщо ваше здоров'я від дій стоматолога постраждало настільки, що ви втратили роботу, тобто не можете працювати через хворобу, то пам'ятайте, що згідно зі статтею 1195 Цивільного кодексу України фізична або юридична особа, яка завдала шкоди каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я фізичній особі, зобов'язана відшкодувати потерпілому його заробіток унаслідок втрати чи зменшення професійної чи загальної працездатності, а також відшкодувати додаткові витрати, спричинені необхідністю посиленого харчування, санаторно-курортного лікування, придбання ліків, протезування, стороннього догляду тощо. На жаль рядова стоматологічна проблема може спричинити несподівані та неприємні наслідки. І нехай у наших широтах за свої права доводиться поборотися зокрема у суді, навряд чи лікарські помилки варті потурання.

Поради як не попастися на виверти недобросовісного стоматолога

На жаль від зустрічі з «горе-стоматологом» не застрахований ніхто. Щоб не дозволити йому нечесно заробити на вас, пропонуємо скористатися наступними правилами:

  • Відвідайте 2-3 стоматолога, щоб дізнатися різні думки. Простіше оплатити кілька консультацій, аніж потім мати різні проблеми.
  • Будьте сучасним пацієнтом. Самостійно вивчіть свій недуг і способи лікування.
  • Будьте уважним пацієнтом. Задавайте питання і вимагайте чіткої відповіді. Просіть стоматолога показати документи, знімки, матеріали для пломби і т.д.
  • Шукайте і читайте відгуки.

Пам'ятайте про свої права і будьте здоровими!

Підготовлено за матеріалами: Марія Дунай, юридичний ресурс Протокол.

© Портал SPADOK.ORG.UA


Долучайтесь до спільноти та діліться публікацією у соцмережах:

Підписатися на Twitter та Viber