Понеділок
06 лют., 2023
    

Ukrainian English Polish

Лялька-мотанка — український символ і оберіг

Рейтинг 4.0 з 5. Голосів: 5

Українська лялька мотанка

Українська лялька-мотанка - це не просто іграшка, а оберіг і архетип, що має багато значень, символізує безперервний зв’язок між поколіннями, минулим і майбутнім. Своїм корінням ця традиція сягає ще далеких трипільських часів, коли виготовляли з глини жіночі статуетки, що уособлювали Богиню-Матір Природу. Вони були пов'язані з обрядами родючості та продовження роду. Служили символами достатку та берегли родину від неприємностей та бід. Діти любили ними бавитися.

Сама назва - «мотанка» походить від поняття «мотати», як правило робилася з клаптиків тканин (полотна), частини тіла намотувалися вузликами. Замість обличчя нитками намотувався навхрест солярний знак сонця. Рук як таких не робили - залишали рукави. Голки не використовувалися. Матеріалами для виготовлення служила тільки натуральна сировина: сіно, солома, дерево, трави, сухе листя, насіння, зерна. Тканини фарбувалися соком буряка, бузини, пасльону або інших рослин. Кольори мали символічне значення. Не рідко такі лялечки наповнювалися (набивалися) різноманітними травами. Зовні прикрашалися вишивкою. Увесь процес створення супроводжувався піснею. Робилися такі "мотанки", зазвичай, жіночого роду. Кожна така лялька - це унікальний витвір народного мистецтва.

motanka-lyalka-oberig

Українськими ляльками етнографи зацікавилися наприкінці XIX — початку XX ст. Ляльки з Полтавщини (так звані решетилівські) були зібрані на початку XX ст. засновником музею іграшки в Сергієвім Посаді Миколою Бартрамом (1873–1931).  Чотириюрідний брат Михайла Грушевського, дослідник Марко Грушевський (1865–1938) мав колекцію давньоукраїнських ляльок, зібраних у 1900-х рр, в Суботові, Чигиринського повіту. У своїй книзі "Дитина в звичаях і віруваннях українського народу" він зазначав, що:

...в Україні, ще на початку XX століття дівчата, готуючи скриню з весільним посагом, разом з рушниками та сорочками, клали туди своїх ляльок. Кожна дівчина робила мотану ляльку, яку забирала із собою в нову сім’ю. Причому в родині чоловіка дозволялось молодій дружині, допоки в молодят немає діток, гратись лялькою, і чим більше, вважалося, вона грається лялькою, то швидше стане матір’ю, і тим здоровіші будуть діти. А коли народжувалась дитина, то молода мати клала своїх ляльок до дитячої колиски, щоб оберігали дитя від хвороб та поганих очей, а коли дитина підростала, то ляльки віддавалась їй для грання. Очевидно, цей звичай іде ще від часів матріархату, коли саме жінка була головою роду. Іноді бабуся чи мати робила ляльку нашвидкуруч, щоб «зайняти дитину», аби та не плакала. Тоді в голівку дитячої ляльки зав’язувався шматочок хліба (до цих пір така народна «пустушка» називається «куклою»), і для дитини це була і іграшка, і заспокоєння, і перший образ, який вона сприймала. І разом з тим, така «кукла» несла енергію любові, яка незримо формувала в майбутній людині підсвідоме ставлення до предків, до роду, до землі, яка її народила.

На Волині старі люди берегли пам’ять про обряд, що його проводили навесні: всім селом виготовляли ляльку – «Весну-панянку», обряджали її стрічками та свіжою травою, і відвідували сусіднє село, заходячи в ті хати, де були дівчата на виданні або хлопці на порі. Навіть городні опудала, що їх досьогодні ставлять на городах, аби відлякували горобців, напочатку були священними ляльками-охоронцями оселі й обійстя від злих духів.

Лялька мотанка

Використані джерела:

  1. Матеріали до українсько-руської етнології : [в 22 т.] / НТШ у Львові, Коміс. етногр. - Львів : З друк. НТШ, 1899 - 1929.
    Том 8: Дитина в звичаях і віруваннях українського народу: матеріали з полудневої Київщини / зібрав М. Грушевський ; обробив З. Кузеля. – 1906. – VIII, VI, 220 c.
  2. Матеріали до українсько-руської етнології : [в 22 т.] / НТШ у Львові, Коміс. етногр. - Львів : З друк. НТШ, 1899 - 1929.
    Том 9: Дитина в звичаях і віруваннях українського народу: матеріали з полудневої Київщини / зібрав М. Грушевський ; обробив З. Кузеля. – 1907. – XXIII, 144 c.

© Портал SPADOK.ORG.UA


Долучайтесь до спільноти та діліться публікацією у соцмережах:

Підписатися на Twitter, Telegram та Viber