Вівторок
23 квіт., 2024
     

Ukrainian English

Котел із Гундеструпа

Рейтинг 5.0 з 5. Голосів: 4

Котел із Гундеструпа

Жодна з реліквій давньої Європи, мабуть, не викликала у свій час стільки дискусій і суперечок (за виключенням "Велесової Книги"), як легендарний срібний котел з Гундеструпа (Данія). Щоправда, і його називають фальшивкою. Загадка, перш за все, полягає в культурній приналежності - пам'ятка являє собою збірну "солянку" і об'єднує притаманні риси одразу декількох культур: гальського (кельтського), фракійського та германського народів. Його датування теж має спірний характер.


 

Котел був знайдений селянином Єнсом Соренсеном випадково під час орних робіт в торфянику Rævemose ("Болото лис") у 1891 році, поблизу данського поселення Гундеструп, округи Орс в провінції Хіммерланд, Північній Ютландії. Артефакт був у розібраному стані - складався з семи коротких зовнішніх пластин і однієї округлої (нижньої) базової. Пластини були зроблені з допомогою штампу, спаяні між собою і скріплені з базовою частиною з допомогою верхнього ободка. Усі декоровані рельєфними малюнками.

Характеристики котла:

  • Приблизний вік: ~ 300 р. до н.е. - 200 р. н.е. 
  • Діаметр: 69 см
  • Висота: 42 см.
  • Вага: 9 кг.
  • Зберігається у Національному історичному музеї Данії в Копенгагені.

gundestrup-kotel

В музеї були шоковані - нічого подібного раніше не бачили. Учені довго "ламали собі голову", що ж саме зображено на котлі, який був так філігранно, витончено і довершено виготовленим. Висувалося безліч гіпотез, теорій, версій. Одні казали, що він був виготовлений десь у Фракії, інші вбачали у ньому почерк "латенської", тобто кельтської культури. Одне з ключових питань, на яке було складно відповісти - яким чином котел потрапив в Ютландію (Данію)?

 istockphoto-643632226-612x612

Спеціалісти, уважно проаналізувавши матеріал, з якого був виготовлений котел, зазначили, що така техніка не характерна для кельтів. Срібло не було традиційним для кельтських племен, натомість золото і бронза були найбільш поширеними. Також дослідники визначили, що при карбуванні окремих пластин було використано 15 різних штампів, тобто у створенні котла брали участь щонайменше три майстри срібного карбування з трьома різними наборами чеканів — інструментів для карбування.

kotel-z-gundestrupa

800px-Detail 2 from Gundestrupkarret

800px-Detail 3 from Gundestrupkarret

За однією з гіпотез, давньогерманське плем'я кімври (не плутати з кіммерійцями, хоча й спроби ототожнення відбувалися) пішло на південь з області нижньої Ельби, і напало на племена кельтів - Скордиски (Scordisci) в 118 р. до н.е. Витримавши кілька поразок, кімври відступили північ, щоб оселитися в Хіммерланді (Himmerland), можливо, взявши із собою цей котел, де його знайшли як своєрідний трофей. Кельтське плем'я, відоме як Скордиски з Тевтонобургіуму, могло замовити котел у місцевих фракійських ювелірів, які були відомими у тогочасній Європі.

CimryColorUkПоходи кімврів, тевтонів і амбронів між 120 і 101 рр. до н.е. Мапа складена на основі книги "Deutsche Geschichte" (Herrmann Joachim. 1982, 115)

Повернімось до рельєфних малюнків котла з Гундеструпа. На одній із пластин у центрі зображена антропоморфна фігура у буддійській позі лотоса з оленячими рогами. Довкола нього різні тварини - лев, вовк, собаки, олень, бики і змій, якого він тримає у лівій руці. В правій руці він тримає шийну гривну (торквес). Ліворуч також зображений один цікавий персонаж, який сидить на дельфіні і наче кудись відпливає. Вся сцена прикрашена рослинним мотивом. Історики припускають, що "рогате божество" - це кельтський бог Природи та Достатку - Кернуннос (Cernunnos).

Gundestrup antlered figure

celtics-Gundestrupkarret2

На іншій частині зображено сцену ритуального вбивства биків, у якій беруть участь три жерця, поруч із ними три вовка. На всіх трьох зображені декоративні елементи у вигляді листків, які повторюються на інших пластинах. Вони можуть бути просто окрасою котла, але, можливо представляють собою певний символізм, наприклад кров жертовної тварини.

800px-ChaudronDeGundestrup5

На дні ритуального котла в базовій частині рельєфно зображена фігурка молодого бичка (теля), що лежить, приготовленого до заклання. Роги у нього відсутні, але присутні отвори, де ніби-то спочатку вони були встановлені, можливо були золотими. На лобі жертовного бичка можна побачити закручену за годинниковою стрілкою сваргу. Над бичком зображений жрець або жриця з довгим кинджалом у руках. Навколо жертовного тільця зображено трьох собак або вовків і, вже згадуваний, листяний візерунок, що імовірно уособлює пролиту кров тільця.

1280px-ChaudronDeGundestrup6

Ще одна пластина ілюструє дворівневу композицію, яка розділена рослинним візерунком. На нижньому ряду рельєфу в ліву сторону йдуть воїни, озброєні довгими списами та щитами, що вирушають у похід. Попереду них біжить вовк. Позаду загону воїнів йдуть 3 музиканти, що дмухають у довгі труби (карнікси), прикрашені головами драконів з відритою пащею. Зліва постать божества-велетня, що розпоряджається життям і смертю воїнів, показано, як він відправляє душу воїна в ритуальну урну з прахом. Воїни, що йдуть у бій - гинуть у бою, і не відроджуються до земного життя, але воскресають у небесному світі, перетворюючись на небесних вершників Хеймдала (Heimdal) — вартова Світового дерева в германо-скандинавській міфології. По верхньому ряду рельєфу зображені беззбройні вершники у шоломах, прикрашених скульптурними фігурами — сокіл, кабан, роги, півмісяць, вони йдуть за змією, що веде їх у царство мертвих.

rsz gundestrupkarret3

На інших пластинах показані бородаті чоловічі фігури, а решту трьох пластин — жіночі фігури. На пластині з бородатою личиною в очі божества було вставлено скло, виготовлене з матеріалів, характерних для східного узбережжя Середземномор'я. Аналіз скла звузив час виробництва скла до ІІ століття до нашої ери та І століття нашої ери.

800px-Detail of Gundestrup Cauldron

bozhestvo-lychyna-gundestrup

4Gundestrup

На наступній пластині зображений бородатий чоловік з піднятими догори руками, поруч із ним меншого розміру, фігура берсерка у рогатому шоломі, що стрибає у танці і тримається за ободок колеса (можливо, шаманський бубен). Під його ногами зображена змія і три крилатих грифони в русі. Зверху від центрального божества зображені дві плямисті пантери чи гієни. Спиці колеса відображаються асиметрично, але, судячи з нижньої половини, колесо могло мати дванадцять спиць.

Gundestrup-analiz-kotla

На пластині із жіночим барельєфом зображені два солярних знака з квіткою - так-званих "громових" колес (квітка блискавки Перуна, громовик), які є візитівкою індоєвропейських культур та дуже часто зустрічаються в Балкано-Карпатському регіоні. По обидва боки богині, чи то пак відьми, яка чаклує, зображені слони. Знизу міфічні грифони і вовк, який ричить й охороняє богиню.

slony-ChaudronDeGundestrup4

У кельтській культурі ніколи не було слонів, але деякі кельтські дослідники пояснюють це тим, що в армії карфагенського полководця Ганнібала (Hannibal, 247—183 рр. до н. е.), який здійснив перехід у ході Другої Пунічної війни з Іберійського півострова через Піренеї та Альпи в Італію, були слони. Дослідники зображень котла вказують на схожість між жіночою фігурою та індуїстською богинею Лакшмі, яку часто зображували у супроводі слонів.

11 n

Досі немає чіткої думки, що символізує котел із Гундеструпа, яке його призначення, хто його виготовив і для чого. Велика кількість екзотичних антропоморфних (воїни, герої, боги і богині) й зооморфних фігур (слони, леопарди, пантери, тигри, бики, вепри, дельфіни, грифони, змії, вовки, собаки), нашарованість композицій, стилів і сюжетів (кельти, фраки, германці, скандинави), а також ледь помітні паралелі з шаманізмом та індуїзмом, дають підстави вважати, що це все-таки підробка. І замовити її могли прихильники Третього Рейху (*завуальовані орли на котлі*), які розташовувались в Ютландії. Після закінчення війни, швидше за все, "пам'ятка" була розібрана на пластини й викинута, схована або просто загублена у торфовищі. Проте, це чергові домисли. Ніхто так на цьому крапки і не поставив. Вченими висловлюються нові і нові припущення про ритуальне значення цього котла і що він був начебто створений різними племінними об'єднаннями на пошану богів та застосовувався як священний атрибут в обрядах.

© Портал SPADOK.ORG.UA

 

Долучайтесь до спільноти та діліться публікацією у соцмережах:

Підписатися на Twitter та Viber