П'ятниця
30 жовт., 2020
      
завантаження...

Кам'яний ідол Адир-Кан - пам'ять скіфського вождя на Алтаї

Рейтинг 3.8 з 5. Голосів: 4

Ідол Адир-Кан

Адир-Кан (Адир Хан або Чуйський воїн) - дуже цікавий археологічний пам'ятник на Алтаї, за 728 км від Чуйського тракту, розташований на правому березі давньої річки Чуя. Цікавий він тим, що у центрі цього доісторичного заповідника зберігся давній кам'яний ідол - фігура скіфського вождя, воя, а також комплекс скель з петрогліфами та скіфські захоронення. Пам'ятка являє собою артефакт далекого часу, нашого предка-скіфа, тому варта уваги.

У самому заповіднику сказано:

"Кам'яний воїн «Адир-Кан» - один з небагатьох оленних каменів (не плутати з менгіром, грубим шматком каменю без зображень, яких на Алтаї здавна дуже багато) Гірського Алтаю залишилися на своєму історичному місці (багато було вкрадено або відвезені в музеї по всій Росії). Являє собою кам'яний стовп (скіфська стелла - С.П.) висотою близько 1,5 метра і шириною не більше 40 см, трохи покошена від часу. На верху чітко видно обличчя воїна, нижче зображений меч, лук у гориті (скіфський дерев'яний футляр для лука і стріл), зі зворотного боку зображено постать коня. Вік кам'яного воїна близько 2-3 тисяч років. Відноситься до скіфської культури."

До сих пір вчені не можуть пояснити призначення подібних кам'яних статуй, але зазавичай вони стоять біля серйозних поховань воїнів-родоначальників і символізують собою душу померлого, душу предка. Тому, такі скелли ще називали - бабами - скіфськими бабами, де "ба" - душа. Імовірно в довколишніх стародавніх могильниках був похований знатний воїн скіфських часів.

Чуйський ідолЗверніть увагу на обличчя ідола: воно не тюркське (згадаємо типові тюркські, половецькі баби з вусами і сережками у вухах), а індоєвропейське - очниці круглі, ніс прямий, підбородок масивний, череп пропорційний, без тюрських скулів. Автор рядків: "Да скіфи, да азіати ми" поет Олександр Блок - був не правий. Тому що, тут був увіковічнений не азіат - а скіфський герой - Арій-кшатрій - носій генів R1a1.

adir-kaia02

За 50 метрів на північ від кам'яного воїна, на порубаних часом кам'яних стінах зібрано близько 100 наскальних зображень епохи енеоліту-бронзи та скіфської епохи. Тут зображена життєдіяльність людей того періоду: бики, олені, сцени полювання, рідкісне для Гірського Алтаю зображення змії (рідкісне, тому що змія - арійський, скіфський символ, не притаманний монголам. Сама змія дуже поширена в Карпатах, кожен мольфар - заклинатель змії, змія (змея->земля) Мати була родоначальницею скіфських племен, а трипільська кераміками рясніє зміями та вужами). Безсумнівно дане місце було священним, можливо тут була велика стоянка, або жвавий торговий шлях. Таких місць на Алтаї безліч, і вченим ще належить чимало досліджувати, щоб відкрити завісу таємниці того часу.

Богиня АпіРодоначальниця скіфів - крилата змія - Апі. За легендою, саме від її шлюбу з Гераклом - народилися скіфи.

На західній (тильній) стороні ідола малюнків немає, а на південній (бічній) є всього два невеликих зображення в середній частині. Першу зверху - фігурка козла. За стилем і технікою виконання вона дуже близька малюнкам невеликої групи петрогліфів, нанесених на скельних виходах гори Адир-кая. Під малюнком козла зображена сокира архаїчної форми з короткою рукояткою, опущеною вниз. 

Чуйський камінь орієнтований лицьовою частиною на схід. Навколо нього були розкидані уламки ще кількох кам'яних стел, знищених при оранці поля. Камінь вирізняється з-поміж інших алтайських оленних каменів насамперед великими розмірами і відсутністю основних реалій - гривні і пояса.

Вельми архаїчна і техніка нанесення малюнків. Меч, лук і кінь на ньому вирізані глибоким жолобком по контуру, і ретельно потім затерті або зашліфовані, причому предмети відтворені на Чуйському оленном камені в натуральну величину, що не характерно для центральноазіатських оленних каменів, де переважають їх зменшені символічні копії.

Чуйский идол

В.Д. Кубарєв вважає, що за формою кинджала і по чекану лик на стелі був вибитий заздалегідь, на початку II тисячоліття до нашої ери, ранніми скіфами. У більш пізній час, як він вважає, пізніми скіфами до цього лику до статуї були додані зображення пояса, карбування і на задній стороні зображення перевернутого коня і лука, з якого знята тятива. Схоже, в ритуальних цілях стела використовувалася кількома поколіннями. На ній багато петрогліфів епохи бронзи (тому В. Кубарєв і вважав, що знаки на стеллу наносилися послідовно більше одного разу - вдруге, втреє).

adir-kaia04

До другої частини комплексу можна віднести петрогліфи, зосереджені на скелі в двох місцях. Химерність форми скелі притягувала людей. Велика частина малюнків зображує оленів і баранів - найбільш поширені сюжети петрогліфів Гірського Алтаю. Причому відмінності між цими тваринами уловлюються, головним чином по малюнку рогів. Роги зображені по-різному: у вигляді прямих або заломлених відростків, арок з відростками, круто завитих спіралей, незвичайно довгих з безліччю відгалужень і т. д. Образ оленя (барана, козла) займав чільне місце в складних міфологічних уявленнях давніх мешканців гірських долин Алтаю і, власне, скіфів.

Скіфський оленьЗвіриний стиль
Скіфський звіриний стильСкіфський звіриний стиль.

Міграції індоєвропейців на мапіМапа британських вчених, яка пояснює яким чином скіфи (носії генів R1a1) потрапили на Алтай та в інші куточки світу.

Скіфія і Кіммерія на картіМогутня Cкіфія (Скитія) і Південна Кіммерія

Рідкістю у даному комплексі вважається зображення змії (знаємо, що змія - це скіфський тотем, Праматір, родноначальниця скіфів. Тому їх часто називали - зміїний народ). Змія і колісниця відносяться до епохи бронзи, більш пізні, середньовічної епохи. Серед петрогліфів Гірського Алтаю було знайдено кілька композицій, де колісниці поєднувалися з зображеннями змій. Одна з них розташовується на скелі Адир-Кая. Тіло змії, передане довгою вертикальною зиґзаґоподібною лінією, поміщено над колісницею.

На скелі є дуже унікальна і древня сцена вершника, який воює з пішим воїном. Поруч знаходиться героїчний напис, варіант скіфського рунічного письма, дуже тонкої гравірувальної роботи. Розшифровка характерна для Гірського Алтаю: «Моє геройське ім'я Пан Маленький Місяць (або Місяць, маленький пан)»

Адир-КанАлтайські гориПрекрасні гори Алтаю облюбували наші предки-скіфи багато тисяч років тому.  Простежується якийсь невидимий магічний зв'язок з природою Карпат.

Дослідники вважають, що в великому кургані, неподалік від скіфської стелли воїна - похований знатний скіф, вождь або епічний герой - родоначальник, в його честь якого і поставлена стела. Нащадки і родичі приходили в певний період (наприклад, Сонцестояння) на це місце для здійснення обрядів, поклонінь.

У могильниках, некрополях давнини в першу чергу захоронювали вождя або сакральну особу, а потім його родичів і нащадків - стояли поруч їх поховання. Культурна епоха змінювалася, приходили в це місце зовсім інші роди і народи, інші племена, бачили велич встановлених знаменитих вождів давнини і, бажаючи прикластися до їхньої слави та могутності, робили свої поховання.

До гіпотез, пов'язаних з цим місцем, можна віднести припущення, що тут існувала колись велика стоянка, неподалік торгового шляху.

Чуйський трактЧуйський трактЧуйський тракт

- Культурно-історичний портал "Спадщина Предків"


Не забудьте поділитись статею у соцмережах та вподобати нашу сторінку:


Теги:     азійські скіфи      алтай      степовики      кочівники

завантаження...
blog comments powered by Disqus

Опитування

Якого Ви віросповідання?
 

завантаження...