Тема козаків-характерників в українському літературному просторі підіймалась не раз. Більшість оповідей та легенд про характерників було записано в Україні лише в ХІХ ст., хоча саме явище древнє, а перші згадки про них зустрічаються ще в літописах, що стосуються другої половини XVI сторіччя. До творення образу характерника долучилися відомі українські письменники, такі як: Дмитро Яворницький ("Історія запорозьких козаків"), Євген Гребінка ("Чайковський"), Пантелеймон Куліш ("Чорна рада"), Адріан Кащенко ("Запорозька слава", "На руїнах січі") та багато інших. Серед сучасних авторів: Василь Чумаченко, Анатолій Скульський, Тарас Каляндрук, Юрій Фігурний тощо.
Чумаченко Василь Андрійович
Василь Чумаченко є одним провідних фахівців у дослідженні езотеричної культури України, автором численних статей і книг про характерництво. Досліджуючи глибини культурно-історичної спадщини українського етносу, першовитоки становлення духовного світу людини, Чумаченко відтворив досить чітку, зрозумілу систему знань, що дає кожній людині відкрити в собі «закон всередині», що є пробудженням, до якого хочуть дійти всі люди Землі.
Основним об'єктом досліджень Василя Чумаченка є надбання стародавніх аріїв та їх духовних спадкоємців - характерників Запорозької Січі. Саме з цих джерел автор черпає безцінні свідчення про дивовижне війське мистецтво, яким володіли наші пращури.
Книги Чумаченка багатогранні, вони знайомлять з витоковими світоглядними уявленнями, які осягалися через розкриття природної здатності людини цілісно сприймати будову світу.
Автор ставить досить складні для сучасної науки питання і пропонує шляхи їх вирішення у дуже незвичний для сьогодення спосіб, але саме такий підхід і допомагає вийти з духовної й культурної кризи та піднятись на новий щабель.
В.Чумаченко - Шлях у невимовне (2000) [pdf]
В.Чумаченко - Крик пугача (2004) [pdf]
В.Чумаченко - Політ нічного метелика (2009) [pdf]
Тарас Каляндрук
Тарас Каляндрук - сучасний автор, котрого неможливо оминути. У своїх книгах знайомить з історією та розвитком духовності козацьких характерників, розкриває досі невідомі факти та подає новий погляд на уже знайомі явища історії та культури. Зібраний науковий та фактологічний матеріал, який сконцентрований в його працях, є унікальною джерельною базою з вивчення історії розвитку бойового духу характерників, які розвинули в Україні самобутню культуру та традицію лицарського бойового духу, що прийшов у сучасну епоху і був каталізатором відновлення незалежності України. Власне український бойовий лицарський дух, наголошує автор, і був тим критерієм, який відродив українську бойову духовність та мистецтво і передав нинішньому поколінню українців.
"Місією характерників було зберегти душу українського народу, — стверджує автор, - Характерники формували стратегію розвитку козацтва, українства взагалі". Автор розкриває харизматичні риси українських бойових мистецтв, якими володіли козацькі характерники, і які вони застосовували в надзвичайно важких умовах. Він проводить дослідження явища характерництва в контексті психологічних та філософських вчень, вбачаючи тісний взаємозв'язок між мистецтвом ведення бою і духовністю, звичаями, світоглядом, релігією народу та його психологічними характеристиками. Саме тому автор у книзі часто апелює до стародавньої української міфології, релігійних вірувань, народної творчості. Цікавими є також етимологічні розвідки науковця, вивчення походження того чи іншого поняття. Історія, філософія та психологія українського бойового лицарського духу, який застосовували українські характерники у бою, є предметом цього дослідження.
Т.Каляндрук - Загадки козацьких характерників (2007) [pdf]
Т.Каляндрук - Таємниці бойових мистецтв України (2007) [djvu]
Анатолій Максимович Скульський

Про свої здібності А.М. Скульський довгий час нікому не розповідав, пам’ятаючи наказ діда і батька про те, що наука спаса повинна зберігатись у суворій таємниці і передаватися або в роду, або у виняткових випадках особливо перевіреним людям. Та й час був такий 16070 роки), що подібні знання могли додати великих клопотів та неприємностей на роботі. На початку 90х, під час екстрасенсорного сплеску, Анатолій Максимович був немало здивований тим, що на масових сеансах імениті і не дуже імениті «маги» та «вчителі» усіх підряд навчають методик володіння психоенергетикою. Побував він на подібних сеансах, де вихвалялись цілющі властивості індійської йоги, i ше раз переконався, що індійська йога явище, безумовно, цікаве, але не настільки унікальне, як рекламують її прихильники. В українській психокультурі існує своя, так би мовити, національна йога, під загальною назвою спас, з допомогою методик якої можна впливати на. психіку та фізичний стан людини, можна розвинути надзвичайні здібності телепатію, ясновидіння, вміння зцілювати людей і тварин та багато іншого.
Серед своїх численних здібностей найважливішим Анатолій Скульський вважає вміння навчити інших людей, розвинути в них природні здібності до телепатії, діагностики та цілительства. Спеціалісти Миколаївського обласного центру «Здоров’я» вивчали здібності: А.М. Скульського, провели серію експериментів і дійшли висновку, що він дійсна володіє таким вмінням. Разом з тим, Анатолій Скульський, за фахом працівник культури, зацікавлений у тому, щоб досконало розібратись у суто фізичному механізмі дії системи спаса та її впливу на власний організм та на учасників можливих експериментів.
А.Скульський - СПАС. Записки наблюдателя (1996) [doc]
А.Скульський - СПАС. Таємна наука українського козацтва (1997) [doc]
Фігурний Юрій Степанович
Юрій Фігурний - завідувач відділу української етнології, кандидат історичних наук зі спеціальності українознавство. Коло наукових інтересів – прадавні елементи традиційної козацької культури, українське військове мистецтво, етнічні, державотворчі та націєтворчі процеси в Україні. Брав участь у багатьох наукових експедиціях (археологічних і етнографічних). Його книга "Історичні витоки українського козацтва" знайомить читачів з історичними витоками українського лицарства. Автор досліджує проблему зародження і розвитку козацької традиційної культури та національне військове мистецтво в українознавчому вимірі. У книзі розглядаються стародавні елементи козацького культурного комплексу, які пов'язують його з мілітарною культурною традицією багатьох індоєвропейських народів. Окремі нариси присвячені вишколу молодих воїнів, культу воїнів-звірів, культам коня та меча-шаблі, кобзарям, символіці червоного кольору, особливому ставленню воїна до жінки, я також побратимству, лицарському кодексу, впливові козацької культура на українське державотворення та правотворення.
Ю.Фігурний - Історичні витоки лицарства (2004) [doc]
Пилат Володимир Степанович
Володимир Пилат - дослідник бойового мистецтва України, знавець козацького лицарства, культури і традицій, один з тих, хто стояв і стоїть за відродженням та розвитком Бойового Гопака в Україні. Його книга "Бойовий гопак" є своєрідним бестселлером серед пошанувальників бойового мистецтва козаків. У ній розглядаються історичні, технічні та світоглядні проблеми українською бойового мистецтва. Автор на підставі вивчення багаточисленних історичних друкованих джерел, аналізу матеріалів національного фольклору й стародавніх вірувань частково відродив і пристосував до сьогодення один із різновидів бойового вишколу лицарів України - Бойовий Гопак. У книзі висвітлено особливості світогляду воїнів Гопака. Технічні елементи подані у такий спосіб, щоб кожен бажаючий міг самотужки вивчити базову техніку національного бойового мистецтва.
В.Пилат - Бойовий Гопак (1999) [pdf]
Увага: усі права на вищевикладені книги належать виключно їх видавцям та авторам. Книги публікуються для ознайомлення та задля популяризації української культури. Рекомендуємо обов'язково придбати книги у офіційних дилерів.
© Портал SPADOK.ORG.UA