Трипільська Берегиня на українських писанках

Рейтинг 4.0 з 5. Голосів: 3

pysanka--beregynya

Мене завжди дуже цікавило, чим може бути, що означає Трипільська Берегиня намальована на писанці? І от сьогодні я уважно передивилася у Інтернеті фото археологічних знахідок минулих років і зовсім недавні з метою знайти розгадку. 

Цей малюнок вперше був відкритий археологами, які досліджували Кам'яну Могилу і Трипільську цивілізацію, й він також пізніше зустрічається на численних українських писанках, зокрема Східного Полісся. Вважають, що це стилізована фігура жінки з піднятими вгору руками, яку ще називають Великою Богинею або Берегинею (також, в язичницькій традиції - Макоша, в християнській - Оранта, Богородиця), проте я дійшла висновку, що цей малюнок також може бути схематичним зображенням печі з двома піддувалами та двома закрученими коменами. Трипільці насправді дуже любили закодовувати у свої символи і предмети не однозначний, подвійний зміст. Дуальність сенсу дуже характерна для Трипільської цивілізації. Отже, оскільки така піч давала тепло, допомагала готувати їжу та зберігала у собі вогонь  - то була справжньою Берегинею людського життя, джерелом і захисницею домашнього вогнища! 

trypilska-begegynya

DSC 9682

beregyna-tripillya-symbol33.jpg

Піч у трипільців була водночас і місцем приготування їжі, і жертовником. Біля неї проводили усі хатні обряди. Сам будинок являвся цілим Всесвітом, центром якого була піч, що символізувала - небесне, божествене, космічне вогнище. 

На думку, що Трипільська Берегиня на писанці це саме піч мене наштовхнула нижня частина малюнка Берегині з писанки, яка аж ніяк не схожа на ноги жіночих трипільських статуеток.

beregyna-tripillya-symbol

Малюнок 1: трипільська модель житла. Малюнок 2: Трипільська Берегиня на писанці.
"Якщо уважно придивитись (оселя з ніжками та ріжкаами) й задуматися, можна прийти до висновку, що на малюнку справа, на писанці - символічне, закодоване значення того, що зображено ліворуч. Тобто, цей символ позначає не піч, а повністю вся трипільська хата, чи то пак храм"  - версія С.П. 

-14-638

До того ж жінки на статуетках мали тонку талію та довгу шию, були дуже граціозними. 

trypillya-rozhanycya

Ноги ж Берегині з писанки один до одно схожі на ніжки Трипільських глиняних хаток, які теж були оберегами. Якщо взяти до уваги той факт, що будівлі у трипільців були двоповерхові з напівкруглими дахами, то вона дуже добре вписується у цю архітектуру.

model-trypilskogo-zhytla

До того ж існує малюнок схожий на Берегиню з писанки, але без ніжок:

0b934c20c123def1c88a2a4c1f3c5a7e--archaeology-ukraine

trypilska-bogynya

Серед глиняних скульптур храмів є одна, у якої зі стін стирчать труби із зігнутими у низ кінцями. На мою думку, це і були піддувала печей захищені таким чином від попаданя в них  дощу і снігу. Як видно з схематичного малюнку, піддувала більш пологі, а комени розташовані більш вужче та більш стрімко. Вони були дуже гарячими і не повинні були торкатися дерев'яного напівкруглого даху, а лише проходити вздовж нього максимально відаючи тепло. 

symvoly-ukrainskyh-pysanok


Давньоукраїнські символи, які зустрічаються в українській писанці. Стародавнє письмо космічної мудрості?

Не виключено, що глиняні випалені моделі храмів мали практичне призначення.  В них могли закладати розжарені вугляки та обігрівати ними приміщення. Після того, як вугляки вигоряли, попіл вигрібали та змітали з широкої зручної для цього полички перед отвором. Можливо кімнати мали дерев'яну підлогу, тому такі храми-пічки були на ніжках, окрім того, така конструкція добре прогрівала повітря всією своєю поверхнею. 

Можливо другий поверх був курним, а теплий дим виходив через невеликі отвори у верхній частині будівель, оскільки на глиняних моделях храмів  немає димарів.  Хоча, зовнішніми димарями для невеличких грубок  могли слугувати труби навколо храмів з надітими на них зверху перевернутими горщиками дірявими з боків для захисту від опадів, що сприймаються нами, як їх дерев'яні основи. 

Але у  печі з писанки комени мали серповидну форму, то по ідеї, сажа повинна була затримувалася у них і зсипатись у низ і не закопчувати приміщення. Хто знає, можливо у них закладалася хитра система фільтрів. 

Як видно з малюнку, піч складалася із трьох камер. Нижня для попелу, у середній горів вогонь, а верхню прикриту короною використовували для приготування їжі. 

При перегляді  фото трипільського посуду, я звернула увагу, що на них багато посуду з конічним дном та двома на два боки округлими  виступами або виступами по колу. Такий посуд якраз вписується у верхню камеру схематично зображеної печі, конусовидну знизу. Виступами посуд міг чіплятися за виступи з заглибленнями у верхній частині стінок печі для того щоб тепло обгортало його з усіх боків або виступами по колу, так щоб тепло нагрівало посуд тільки знизу. 

keramika-trypillya

Є посуд з конічним дном та вузькими шийками, саме такий могли використовувати для приготування чаю. А широкий набір дірявих ваз слугував підставками для букетів із сухих трав з яких і заварювали ці цілющі чиї.  

posud-trypillya-keramika
1261310 original

До речі, діряві вози могли використовувати і як підставки для столових приборів та інструментів для приготування їжі, які вже тоді використовували трипільці - в них вони добре просихали після миття. 

Але повернемося до печі. Комени  та піддувала могли складатись із секццій з  випалених глиняних трубок, які вкладали одна у одну на сиру глину.  Можливо поперечки на малюнку не просто декор.  Якщо піч була розбірною, то це могло давати можливість легко іі чистити та добувати з неї дьоготь для коліс та сажу і смоли, що утворюватися у процесі іі експлуатації, для створення фарб. Особливість печі, яка може легко збиратись і розбиратись, може пояснювати практичну відсутність деталей у покинутих селещах. Вона була Берегинею їхнього життя. Іі розбирали та забирали з собою у мандри, щоб скласти на новому місці.  А з часом печі розгубилися, як так і Трипільці серед інших народів.... Лишилась тільки згадка на писанках, як молитва до Бога зберегти на Землі їхні печі та життя. 

14-04-2017 6

Трипільські символи на писанках - унікальний досвід трансцендентного мислення древніх, нитка спадкоємності, яка дійшла до наших часів, і яка є такою необхідною нам сьогодні.

Усе це лише мої здогади, але погодьтесь, що вони не такі вже і безпідставні. 

Трипільці не були звичайними мрійниками, які сподівалися лише на Бога, а були і прагматиками. Вони вміли будувати багатоповерхові будинки, робити гарний випалений розмальований глиняний посуд, виготовляти тканину, були досвідченими хліборобами, вчилися виплавляти мідні вироби та багато іншого вивченого нами та ще ні...

- Ганна з м. Житомир
- Культурно-історичний портал "Спадщина Предків"


Не забудьте поділитись статею у соцмережах:


Теги:     символи      берегиня      трипілля      писанки

загрузка...

Прокоментувати:

blog comments powered by Disqus

Переклад

Croatian English German Greek Hungarian Italian Lithuanian Polish Slovak Spanish

Опитування

Який період історії для Вас є найцікавішим?
 
завантаження...

загрузка...

| НАШ YOUTUBE-КАНАЛ




| МИ в FACEBOOK



«Спадщина Предків» - інформаційно-аналітичний сайт-агрегатор, присвячений альтернативній історії, культурології і етнографії. Публікуємо матеріали у форматі просвітницьких, науково-дослідницьких та науково-популярних статей. Редакція не несе відповідальності за достовірність матеріалів, а також їх використання.

heritage@spadok.org.ua
twitter instagram pinterest skype tumblr 

Допомога проекту: