English German Polish Spanish
Головна♦ Праісторія♦ Трипільська культура ➤ Трипільський Пуруша

Трипільський Пуруша

Рейтинг 5.0 з 5. Голосів: 1

Untitled444tttttttertertwrq4-478На посудині з села Петрен (Молдова) майже у всю висоту повітряного простору зображений незвичайний триярусний велет поряд з небесними смугами-потоками та Сонцями по різні боки. Ноги титана вростають в Землю, у нього обидва торси (один над іншим) і чотири руки з довгими пальцями та одна голова, яка майже впирається у небо. Подібні трипалі істоти широко зустрічаються на інших трипільських посудинах та, що цікаво, в Індії, у декоруванні хатніх стін...

Отож, що це за образ? Підкаже нам Рикведа. У ряді ґімнів знаходимо ім'я цього загадкового велета - Пуруша - символ безкінечності, символ всезростаючого життя, першолюдина, першооснова і концепт Всесвіту, а також сам Всесвіт: "Із духу його був народжений Місяць, із ока – Сур’я-Сонце, боги Агні і Індра – із рота, Вайю – з подиху. Пупок його став повітрям і небом, голова його, ступні – землею, простором – слух». В інших, більш пізніх Ведах Пуруша ототожнюється з Мітрою-Сонцем. Це пояснює наявність Сонця у малюнку з титаном.

alt

"Величезна його святість, але ще більший сам Пуруша.
Четверта частина його - все суще (на землі),
Три частини - безсмертя в Небі,
На три частини вознісся Пуруша у вись.
Четверта частина його залишилася (у землі)".
(Рикведа, X, 90)

alt

Пізніші Веди відбили трохи іншу версію, розповідаючи про те, як ріші (віщі сказателі) з сімох пурушів «сотворили одного-єдиного Пурушу. У те, що вище пупа, перетворили вони двох ... ».

Обидві версії знаходимо на посудині з Петрена та ряді інших, знайдених археологами на території України: ноги титана наполовину занурені у землю, а тулуб «вище пупа» утворено двома торсами, насадженими один на одного, але так, щоб оглядач зрозумів, що на цю частину новоствореного велетня пішли саме дві істоти.

За Ведами, Пуруша існував у трьох видах: зовнішній Атман (ототожнений з тілом, яке народжувалося та вмирало), внутрішній Атман (що виявлявся в діяльності органів чуття) та вищий Атман (вища загальна сутність, наддуша). Пуруша створив також різні ґрунти, землі, каміння, метали. Він був першопращуром людей усіх варн, з нього виникли тварини й птахи. Пуруша увійшов у всі тіла й істоти, але заразом заповнив собою увесь світ, став над ним, обійняв усю землю, простягся над нею.

Образи Пуруші присутні й у вигляді чотирирукого сонячного Аполлона Тетрахейра в культурі Греції, й у вигляді трипалих фігурок в культурі Ірану, Італії (http://www.all-art.org/history80.html) і навіть присутні на Великодніх яйцях етрусків! (http://www2.fci.unibo.it/~baccolin/uovstrueast.jpg).

alt

alt

Триєдиність як світотворча мірність відома в мистецтві Кам’яної Могили: три фігури, як цілісність, вертикально вивищуються одна над одною, утверджуючи зростання життя: Предки—Отці—Нащадки.

Декоративні композиції горщиків, горняток у трипільців-хліборобів - майже завжди триярусні, трискладові, тримірні. У Вишньому Небі перебував Господар світу і життєдайні Води, в середньому сяють пресвітлі Сили — сонце, місяць, зорі або дощ чи виростає зерно. Нижня частина композиції посуду не означена розвитком — тільки кола, бо там “той світ" - Потойбіччя. Взагалі, Триєдність є найбільш розповсюдженою у сюжетах трипільців. Та сама назва гучно говорить про це - Трипала, Триполі, Трипілля...

Цілком ймовірно, що з часом, ведичний велет, розПорошуючий життя викристалізується у слов'янського Триглава - скупу трьох Богів, Сварога, Перуна і Світовида, являючи собою таким чином концепцію творення світу. Можемо вичитати тут і триєдність світів - Прави (Вищого), Яви (Видимого) і Нави (Підземного).

Що цікаво, на старих українських вишиваних і тканих рушниках, писанках, кераміці теж присутній даний образ, однак у вигляді триєдиної Богині - Берегині-Матері. Це можна простежити на рушниках із Кролевця (ХVІІІ-ХІХ ст.), на яких виткано триярусну Берегиню – Прародительку всього сущого. Чотири-семимірними ромбами витрактовується родюча сила її космічної енергії. Інспірують дії вічного Проросту чотири (навсібіч) стихії Світла-Вогню, зображені накладанням раменного хреста на прямий.

alt

Малюнок Павла Калини

Петренський малюнок дозволяє обгрунтовано нарешті довести зв'язок Арійських Вед з Праукраїною. Більше того, це дає змогу відверто говорити, що писалися ранні Веди не в Індії, а на території сучасної України, про що свідчать і численні малюнки, й описи Природи, харатерні для праукраїнців - гідроніми і топоніми, жодного слона чи пальми, зате сонячне життєлюбство, хліборобство, землеробства, вшанування божественної пари - Неба і Землі. Багаж фактів приводять наші українські дослідники ідологи та санскритологи, такі як: С.Наливайко, С.Губерначук, В.Мицик, О.Фисун, В. Триліс, Ю.Шилов, М.Відейко, Н.Бурдо та ін. Залишилося, щоб це як факт нарешті прийняли офіційні академіки.

Що ж, тепер можемо вважати, що наші Прапращури трипільці нікуди не зникали і ні звідки не приходили, вони народилися тут, на нашій Богом даній землі та понесли свою культуру, як законні прародителі людства, у далекі світи, зокрема на Балкани, Шумер, Єгипет, Індію, Китай, Іран тощо... Маємо про це знати, бо ці свідчення є з нами - закодовані у численних знаках, малюнках, образах, символах та священних книгах, таких як Веди, Авеста.

alt

Не губімо зв'язків з Предками і пишаймося тим, що Україна є колискою відомої у світі унікальної Трипільської цивілізації!


Теги:     Трипілля      вірування      світогляд      релігія

Прокоментувати:

blog comments powered by Disqus


RSS канал Спадщина Предків Facebook Спадщина Предків Vkontakte Спадщина Предків Телеграм Спадщина Предків Twitter Спадщина Предків Instagram Спадщина Предків Flickr Спадщина Предків

Опитування

Який період історії для Вас є найцікавішим?
 

loading...