English German Polish Spanish
Головна♦ Праісторія♦ Трипільська культура ➤ Образ змії в Трипільській культурі

Образ змії в Трипільській культурі

Рейтинг 5.0 з 5. Голосів: 1

Untitled4ttt34234234ttttttt444-478Змія  -  образ,  який  з’являється  в  орнаментації   на  посуді  від початку  існування  культури  і  змінюючись  стилістично  та  морфологічно  залишається  невід’ємним  елементом  композиції  розпису  кераміки. У багатьох  народів  змія  вважалася охоронцем  джерел  життя  і  безсмертя,  а  також  недосяжного  багатства  духу.  У багатьох  казках  саме  змії  охороняють  у  підземеллях  дорогі  скарби.  На  думку  вчених  «змія   може  бути  символом  найпотаємнішої  мудрості  і  величезних  таємниць»,  а також  змія  є  символом і  атрибутом  активних  сил  (позитивних  та  негативних),  які  керують  світом.

Змій  -  представник  підземного  світу,  посередник  між  землею  і  небом

На  посуді  раннього  етапу  Трипілля  зміїна   символіка  є найпоширенішою. Зафіксовано  два  основних  сюжети  -  спіралеподібні  змії  та   «S» - подібні  або  протилежно  розташовані  пари  змій,  що рухаються  назустріч та нагадують китайськи символи інь - тіньовий (північний) схил гори,  та янь – світлий (південний) схил.  Ототодження неба з янь, а землі з інь здавна відоме в в китайській традиції.

4c2893358a809f2323ff873a5773f61a

ZL3z-3Q661s

Clip2net 180105202105

4628686

img7

i-1046

Чотири  пари  стрічок-змій  утворюють  складні  рухливі  негативно-позитивні  композиції,  що  в  плані  мають  форму  свастики. У  бічній  розгортці   зміїні  стрічки  рухаються  зліва  направо,  утворюють   біжучу  спіраль  -  символ  часу. У  круговій  розгортці  зміїний  вихор  обертається  навколо   центра,  що  позначений  вінцями,  поміщеними   у  чотирьохгранну   фігуру,  що  позначає  простір  з  напрямками  сторін  світу.

Отже,  зміїні  орнаменти  можна  розглядати   як  сюжет  відображення  нескінченного  руху  у  просторі  Всесвіту. Трипільські  спіральні  орнаменти  відтворюють  образ  прихильного  до  людей  вужа-охоронця,  який  шанується  багатьма  народами.  

10901 original

5b61ebbfd445516b28665e1e9b17a47a

6d6ab062e39df6f7caaaf4e9634d1b25

at-animals eyes tease.nbcnews-ux-2880-1000

Інтерес становить орнамент "Всевидяче око", складений з 20 "очей" (звідси і назва), які утворюють 5 вертикальних стовбців по 4 ока в кожному. Між "очима" на "пуповинах" розташовуються кола, які, очевидно, символізують повний місяць. З нумерологічної точки зору, цикл утворений не традиційних числом 12, а 5 х 4 = 20. Клеймоподібний принцип замикання неба і землі, який іде від "типільної" схеми, розвивається по спіралі вгору, зліва направо (креслення). Починаючи з першої точки першого стовпчика, "очі" поступово зміщуються праворуч і вгору, закінчуючи свій шлях у крайній верхній точці останнього стовпчика. Таке п'ятикратне й спрямоване повторення дозволяє припустити в структурі орнаменту спіральне креслення календарної індукційної катушки і своєрідної "реактивної тяги", котра магічно штовхає посудино - космос.

На всесвітній виставці «Експо-2010» в Шанхаї (Китай), де Людмила Смолякова представляла Трипільську культуру, відвідувачи Українського павільону чудово розуміли зміїну (вужі) символіку трипільців, яка нагадувала їм китайських драконів.                                  

altalt

Модель святилища з поселення Окопи.
Багато прикрашена заглибленним орнаментом стилізованими фантастичними зміями – драконами.

images 1

Образ   «змія» посідає важливє місце в орнаментиціТрипільської культури. Це пов’язано з його ставленням до воді та дощу – стихії,від якої залежило життя давнього землероба. В кераміці Трипілля змій є одним з найбільш важливих сюжетів. Його зображення ми можемо побачити на посудинах, кришках до них, на стінках модельок жител, де їх часто зображували не поодинці, а парами, з дотичними головами, обернутими в протилежні боки, що утворювали спіраль; такі парні зображення є також на глиняних жертовниках, змії часто трапляються а татуїровці статуеток, особливо часто змії обвивають груди  Великої Матері. Зображення змія зіграло свою важливу роль і в народженні славетної трипільської спіралі.

Часто зміїв зображували біля отворів вушок для охорони зав’язок, тобто для збереження того, що знаходиться в середині. Часто тут вирізували двох змій голова до голови у такий спосіб, що отвір вушка припадав на місце ока кожної зі змій.

yazich-ds-040

15742 320

29252 640

30794 640

Tripolie001

KEramika-5

69136671 Zmeimeandr3

Грушоподібна посудина, прикрашена заглибленим орнаментом,
знайдена біля схилу Смородинської печери в Києві.

Zmei-zerna

tripolye3

XVscQWD5f7Q

28648 640

Зміїї в орнаменті Трипільської біноклеподібної посудини

На думку Б.Рибакова, це зображення не злих гадюк, а добрих вужів-покровителів домашнього вогнища. На доказ такого позитивного тлумачення цього образу він наводить такі основні аргументи:

  • по-перше, зображення змій часто трапляється на кришках для посуду, де їх можна розуміти як добрих і корисних охоронців їжи, що зберігається в середині (до речі, змій зображували на кришках не тільки трипільци: так у Яньшао –Китай також маємо цікаву кришку «гай» у вигляді антропоморфної голови з ріжками та зією на потилиці);
  • по-друге, зображення змій на стінках модельок жител свідчить про певне покровительство та захист тих, кто тут мешкає;
  • по-третє, образ змія часто супроводжує жіночі антропоморфні статуетки: так пара змій може бути зображена біля грудей – таке розміщення змія зному ж таки вказує на зв’язок цієї тварини з ідеєю родючості, адже “ жінка-молоко» та «змій – дощ» - семантичні синоніми, крім того, на ранньо-трипільських статуетках пару змій зображували на жівоті, де вони оберігали плід,виношуваний жінкою. Однак, на мою думку, скоріще трба говорити про користність змій, а не про їх доброту.   У нас немає чітких уявлень про етичні погляди трипільців, і нам важко сказати, як розумілося співвідношення добро – зло в цій культурі.

Clip2net 180105195541

Однак ми можемо однозначно стверджувати, що змій був пов'язаний з дощем та родючістю землі, тобто був пов’язаний з життєво важливими функціями природи і, отже, був корисною, сприятливою силою природи, без надання йому поки що негативного чи позитивного змісту.

Образ змія з’явився ще за доби палеоліту, а в землеробскому мистецтві неоліту він посів одне з центральних місць, навіть уже в раньому неоліті з’являються жертовники з двома зміїними головами, чари з рельєфним зображенням змія. І це природно, ажде для землеробського суспільства достатня кількість вологи є основою виживання, а змії пов’язані саме з періодом дощів (вони живуть біля води, а під час дощу найбільш активні).

Змій був тісно пов’язаний з культом Матері-Богині, про що свідчать чісленні зображення разом жіночих та зміїниї атрибутів. Змія  уявляли посередником між землею, де він жив, та небом, звідки він викликав дощ, неначе висмоктуючи його з сосків Матері –Неба. Не випадково знаходимо зображення змія, що обвіває груди Богині в різних варіаціях у трипільській кераміці. Зв’язок змія з сферою небес зустрічаємо і в яншаоських розписах; прикладом може бути таке зображення на стінці яньшаоського горщика: реалістично зображений змій простягся вертикально, в горі торкаючись лінії  неба, а хвостом упираючись в землю. Тут чітко проступає його функція медіатора між цими двома сферами.

tripolye72

Богиня-змія, Красногорівка, Україна.

Вертикальні лінії, іноді прямі або хвилясті, також означають дощ. Подавальница дощу -жіноча фігура з чашею на голові. Від її грудей вниз течуть потоки живильної вологи. Воді надається величезне  значення як джерелу життя.

В гімнах Рігведи нерозривний зв’язок неба з водою виявляється втому, що син Адіти-Прародительки, Варуна, був не тільки богом неба, але і богом води. Вода об’єднувала небо з землею, давала життя землі. Потоки небесної живильної вологи – це потоки божествених вібрацій, що пронизують нас по милості Божественної Матері.

Майже в усіх міфологіях змія пов’язана з родючістю, землею, жіночою твірною силою, водною стихією або дощем. У ведичних знаннях образ змії — це символ Кундаліні, космічної Первозданної Енергії, що перебуває всередині кожної людської особистості і має спіралеподібну форму. Значення «трипільської спіралі», як символу вічності життя й еволюційного розвитку, має подібне значення.

Культове значення вужа, доброї змії, також одного з основних символів Трипілля, відоме у багатьох народів. Вуж — охоронець усього найціннішого в сім’ї, родині, оселі. Він виступав уособленням добра, миру й злагоди.

Культ змії близько пов'язаний з культом Великої Матері і є найдавнішим на Землі. Зображення Всесвітньої Матері був першим образом Божественності. Про це свідчать історики. Розкопуючи старожитності, вони прийшли до висновку, що символічні образи, пов’язані з Богинею Матір’ю, з’явилися ще з часів палеоліту.

tripillia-ceramic-snake-dance

Змії на Трипільському посуді.

tripillia-ceramic-snake

 

Орнамент "Танець змій".

Змія — сила Богині Матері. Всі богині міфів й вірувань мали зв'язок зі змією. Ранньоарійські племена на теренах древньої України сповідували культ Великої Матері і шанували його в образі Змієногої чи Змієрукої Богині — скитської Апі, Деметри, Берегині, Богоматері та в інших образах. Грецька Афіна тримає змію в лівій руці. Ізіда в Єгипті чи Інанна в шумерів іноді відображалась у формі змії. Богиня Змія знаходиться також і в Азії – це китайська Богиня Нюва. В Америці — Сихуаткоатль — мексиканська Богиня доколумбового періоду. Апараджита й Калі (Індія), Джата (Борнео), Хатунбуарі (Меланезія), Непіт, Нуе Куа (Єгипет), Салюс (Рим), Росмерта (Галія)... Гностики-офіти також ототожнювали Матір з первісною зиією.

Образ змії є прямим відображенням прояву Божественної сили всередині людини. Цими знаннями володіли всі древні народи, що підтверджується сучасними дослідженнями.

Clip2net 180105203048

Змій. Трипільська кераміка. Одеський археологічний музей.

- Культурно-просвытницький центр "Спадщина Пркедків"


Теги:     Трипілля      трипільці      змія      вуж      кераміка      символіка

Прокоментувати:

blog comments powered by Disqus


RSS канал Спадщина Предків Facebook Спадщина Предків Vkontakte Спадщина Предків Телеграм Спадщина Предків Twitter Спадщина Предків Instagram Спадщина Предків Flickr Спадщина Предків

Опитування

Який період історії для Вас є найцікавішим?
 

loading...