English German Polish Spanish

Образ змії в Трипільській культурі

Рейтинг 5.0 з 5. Голосів: 2

Untitled4ttt34234234ttttttt444-478Змія  -  образ,  який  з’являється  в  орнаментації   на  посуді  від початку  існування  культури  і  змінюючись  стилістично  та  морфологічно  залишається  невід’ємним  елементом  композиції  розпису  кераміки. У багатьох  народів  змія  вважалася охоронцем  джерел  життя  і  безсмертя,  а  також  недосяжного  багатства  духу.  У багатьох  казках  саме  змії  охороняють  у  підземеллях  дорогі  скарби.  На  думку  вчених  «змія   може  бути  символом  найпотаємнішої  мудрості  і  величезних  таємниць»,  а також  змія  є  символом і  атрибутом  активних  сил  (позитивних  та  негативних),  які  керують  світом.

Змій  -  представник  підземного  світу,  посередник  між  землею  і  небом

На  посуді  раннього  етапу  Трипілля  зміїна   символіка  є найпоширенішою. Зафіксовано  два  основних  сюжети  -  спіралеподібні  змії  та   «S» - подібні  або  протилежно  розташовані  пари  змій,  що рухаються  назустріч та нагадують китайськи символи інь - тіньовий (північний) схил гори,  та янь – світлий (південний) схил.  Ототодження неба з янь, а землі з інь здавна відоме в в китайській традиції.

4c2893358a809f2323ff873a5773f61a

ZL3z-3Q661s

Clip2net 180105202105

4628686

img7

i-1046

Чотири  пари  стрічок-змій  утворюють  складні  рухливі  негативно-позитивні  композиції,  що  в  плані  мають  форму  свастики. У  бічній  розгортці   зміїні  стрічки  рухаються  зліва  направо,  утворюють   біжучу  спіраль  -  символ  часу. У  круговій  розгортці  зміїний  вихор  обертається  навколо   центра,  що  позначений  вінцями,  поміщеними   у  чотирьохгранну   фігуру,  що  позначає  простір  з  напрямками  сторін  світу.

Отже,  зміїні  орнаменти  можна  розглядати   як  сюжет  відображення  нескінченного  руху  у  просторі  Всесвіту. Трипільські  спіральні  орнаменти  відтворюють  образ  прихильного  до  людей  вужа-охоронця,  який  шанується  багатьма  народами.  

10901 original

5b61ebbfd445516b28665e1e9b17a47a

6d6ab062e39df6f7caaaf4e9634d1b25

at-animals eyes tease.nbcnews-ux-2880-1000

Інтерес становить орнамент "Всевидяче око", складений з 20 "очей" (звідси і назва), які утворюють 5 вертикальних стовбців по 4 ока в кожному. Між "очима" на "пуповинах" розташовуються кола, які, очевидно, символізують повний місяць. З нумерологічної точки зору, цикл утворений не традиційних числом 12, а 5 х 4 = 20. Клеймоподібний принцип замикання неба і землі, який іде від "типільної" схеми, розвивається по спіралі вгору, зліва направо (креслення). Починаючи з першої точки першого стовпчика, "очі" поступово зміщуються праворуч і вгору, закінчуючи свій шлях у крайній верхній точці останнього стовпчика. Таке п'ятикратне й спрямоване повторення дозволяє припустити в структурі орнаменту спіральне креслення календарної індукційної катушки і своєрідної "реактивної тяги", котра магічно штовхає посудино - космос.

На всесвітній виставці «Експо-2010» в Шанхаї (Китай), де Людмила Смолякова представляла Трипільську культуру, відвідувачи Українського павільону чудово розуміли зміїну (вужі) символіку трипільців, яка нагадувала їм китайських драконів.                                  

altalt

Модель святилища з поселення Окопи.
Багато прикрашена заглибленним орнаментом стилізованими фантастичними зміями – драконами.

images 1

Образ   «змія» посідає важливє місце в орнаментиціТрипільської культури. Це пов’язано з його ставленням до воді та дощу – стихії,від якої залежило життя давнього землероба. В кераміці Трипілля змій є одним з найбільш важливих сюжетів. Його зображення ми можемо побачити на посудинах, кришках до них, на стінках модельок жител, де їх часто зображували не поодинці, а парами, з дотичними головами, обернутими в протилежні боки, що утворювали спіраль; такі парні зображення є також на глиняних жертовниках, змії часто трапляються а татуїровці статуеток, особливо часто змії обвивають груди  Великої Матері. Зображення змія зіграло свою важливу роль і в народженні славетної трипільської спіралі.

Часто зміїв зображували біля отворів вушок для охорони зав’язок, тобто для збереження того, що знаходиться в середині. Часто тут вирізували двох змій голова до голови у такий спосіб, що отвір вушка припадав на місце ока кожної зі змій.

yazich-ds-040

15742 320

29252 640

30794 640

Tripolie001

KEramika-5

69136671 Zmeimeandr3

Грушоподібна посудина, прикрашена заглибленим орнаментом,
знайдена біля схилу Смородинської печери в Києві.

Zmei-zerna

tripolye3

XVscQWD5f7Q

28648 640

Зміїї в орнаменті Трипільської біноклеподібної посудини

На думку Б.Рибакова, це зображення не злих гадюк, а добрих вужів-покровителів домашнього вогнища. На доказ такого позитивного тлумачення цього образу він наводить такі основні аргументи:

  • по-перше, зображення змій часто трапляється на кришках для посуду, де їх можна розуміти як добрих і корисних охоронців їжи, що зберігається в середині (до речі, змій зображували на кришках не тільки трипільци: так у Яньшао –Китай також маємо цікаву кришку «гай» у вигляді антропоморфної голови з ріжками та зією на потилиці);
  • по-друге, зображення змій на стінках модельок жител свідчить про певне покровительство та захист тих, кто тут мешкає;
  • по-третє, образ змія часто супроводжує жіночі антропоморфні статуетки: так пара змій може бути зображена біля грудей – таке розміщення змія зному ж таки вказує на зв’язок цієї тварини з ідеєю родючості, адже “ жінка-молоко» та «змій – дощ» - семантичні синоніми, крім того, на ранньо-трипільських статуетках пару змій зображували на жівоті, де вони оберігали плід,виношуваний жінкою. Однак, на мою думку, скоріще трба говорити про користність змій, а не про їх доброту.   У нас немає чітких уявлень про етичні погляди трипільців, і нам важко сказати, як розумілося співвідношення добро – зло в цій культурі.

Clip2net 180105195541

Однак ми можемо однозначно стверджувати, що змій був пов'язаний з дощем та родючістю землі, тобто був пов’язаний з життєво важливими функціями природи і, отже, був корисною, сприятливою силою природи, без надання йому поки що негативного чи позитивного змісту.

Образ змія з’явився ще за доби палеоліту, а в землеробскому мистецтві неоліту він посів одне з центральних місць, навіть уже в раньому неоліті з’являються жертовники з двома зміїними головами, чари з рельєфним зображенням змія. І це природно, ажде для землеробського суспільства достатня кількість вологи є основою виживання, а змії пов’язані саме з періодом дощів (вони живуть біля води, а під час дощу найбільш активні).

Змій був тісно пов’язаний з культом Матері-Богині, про що свідчать чісленні зображення разом жіночих та зміїниї атрибутів. Змія  уявляли посередником між землею, де він жив, та небом, звідки він викликав дощ, неначе висмоктуючи його з сосків Матері –Неба. Не випадково знаходимо зображення змія, що обвіває груди Богині в різних варіаціях у трипільській кераміці. Зв’язок змія з сферою небес зустрічаємо і в яншаоських розписах; прикладом може бути таке зображення на стінці яньшаоського горщика: реалістично зображений змій простягся вертикально, в горі торкаючись лінії  неба, а хвостом упираючись в землю. Тут чітко проступає його функція медіатора між цими двома сферами.

tripolye72

Богиня-змія, Красногорівка, Україна.

Вертикальні лінії, іноді прямі або хвилясті, також означають дощ. Подавальница дощу -жіноча фігура з чашею на голові. Від її грудей вниз течуть потоки живильної вологи. Воді надається величезне  значення як джерелу життя.

В гімнах Рігведи нерозривний зв’язок неба з водою виявляється втому, що син Адіти-Прародительки, Варуна, був не тільки богом неба, але і богом води. Вода об’єднувала небо з землею, давала життя землі. Потоки небесної живильної вологи – це потоки божествених вібрацій, що пронизують нас по милості Божественної Матері.

Майже в усіх міфологіях змія пов’язана з родючістю, землею, жіночою твірною силою, водною стихією або дощем. У ведичних знаннях образ змії — це символ Кундаліні, космічної Первозданної Енергії, що перебуває всередині кожної людської особистості і має спіралеподібну форму. Значення «трипільської спіралі», як символу вічності життя й еволюційного розвитку, має подібне значення.

Культове значення вужа, доброї змії, також одного з основних символів Трипілля, відоме у багатьох народів. Вуж — охоронець усього найціннішого в сім’ї, родині, оселі. Він виступав уособленням добра, миру й злагоди.

Культ змії близько пов'язаний з культом Великої Матері і є найдавнішим на Землі. Зображення Всесвітньої Матері був першим образом Божественності. Про це свідчать історики. Розкопуючи старожитності, вони прийшли до висновку, що символічні образи, пов’язані з Богинею Матір’ю, з’явилися ще з часів палеоліту.

tripillia-ceramic-snake-dance

Змії на Трипільському посуді.

tripillia-ceramic-snake

 

Орнамент "Танець змій".

Змія — сила Богині Матері. Всі богині міфів й вірувань мали зв'язок зі змією. Ранньоарійські племена на теренах древньої України сповідували культ Великої Матері і шанували його в образі Змієногої чи Змієрукої Богині — скитської Апі, Деметри, Берегині, Богоматері та в інших образах. Грецька Афіна тримає змію в лівій руці. Ізіда в Єгипті чи Інанна в шумерів іноді відображалась у формі змії. Богиня Змія знаходиться також і в Азії – це китайська Богиня Нюва. В Америці — Сихуаткоатль — мексиканська Богиня доколумбового періоду. Апараджита й Калі (Індія), Джата (Борнео), Хатунбуарі (Меланезія), Непіт, Нуе Куа (Єгипет), Салюс (Рим), Росмерта (Галія)... Гностики-офіти також ототожнювали Матір з первісною зиією.

Образ змії є прямим відображенням прояву Божественної сили всередині людини. Цими знаннями володіли всі древні народи, що підтверджується сучасними дослідженнями.

Clip2net 180105203048

Змій. Трипільська кераміка. Одеський археологічний музей.

- Культурно-просвытницький центр "Спадщина Пркедків"


Теги:     Трипілля      трипільці      змія      вуж      кераміка      символіка

Прокоментувати:

blog comments powered by Disqus

Варто переглянути:

Опубліковано 31 січня 2014, 19.52 Валерій Бебик
2014-01-31-18-15-12Наявність на території України найдавнішого      на планеті релігійно-наукового комплексу Шу-Нун/Кам’яна Могила (ХІІ—ІІІ...
54765
Опубліковано 01 лютого 2014, 16.37 admin
2014-02-01-14-47-33Зараз повсюди у світі йде процес переоцінки життєвих цінностей. Люди, народи шукають витоки свого походження. Це цілком закономірно. Кожна людина хоче...
107675
Опубліковано 26 серпня 2015, 08.12 Ігор Каганець
2015-08-26-06-58-08Крізь потрісканий асфальт старого світу проростає чистий і здоровий паросток нового життя. Українська земля народжує новий сонячний народ. Його творять...
86004
Опубліковано 07 січня 2014, 14.14 Сергій Літусь
2014-01-07-12-35-38У цьому переконаний незалежний дослідник Сергій Літусь. Дослідивши і узагальнивши історичні джерела, він робить висновок, що праукраїнці гіпербореї ще у...
36745
Опубліковано 16 грудня 2015, 20.32 admin
2015-12-16-23-30-05Мало хто знає, що на півночі Африки вже багато століть проживають білі племена під загальною назвою амазиги - автохтони, корінний народ, який з'явився тут...
1098504.3333333333333

Опитування

Який період історії для Вас є найцікавішим?
 
loading...