СПАДЩИНА ПРЕДКІВ

Головна Скіфи Меблі, килими і дзеркала скіфів

Меблі, килими і дзеркала скіфів

e-mail Друк
Рейтинг 5.0 з 5. Голосів: 2

skifmajnoСеред меблів, виявлених в скіфських похованнях були квадратні дерев'яні колоди, які могли служити або в якості табуреток, або підголівників. На відміну від них, столи представляли собою щось хитромудре і дивно оригінальне. Вони були низькими, круглими або овальними за формою і встановлювалися або на вигнутих ніжках, разюче нагадуючи вікторіанську епоху, або на різьблених ніжках, схожих на лапи тварин. Верхня їх частина - стільниця - була злегка ввігнута і мала скошені краї. Вона була знімна і могла іноді використовуватися як піднос.

 

Матраци й подушки різноманітних форм і розмірів набивали оленячою шерстю і прикрашали характерними аплікаціями. Пристосування для куріння конопель було невід'ємною приналежністю кожного кочівника, і у пазирикських жінок так само, як і у чоловіків, були свої власні набори для цього. Деякі з пазирикських котлів, що використовуються курцями, повторювали звичайну скіфську форму, але іноді замість них використовували маленькі квадратні масляні світильники. Дуже рідко замість традиційної моделі перевагу віддавалося круглим котелкам на триніжках і з обручеподібною ручкою, так як їх можна було підвішувати над вогнем у центрі житла курця. Ці житла часто покривалися шкіряними полотнищами, але іноді вони замінювалися на повстяні. В обох випадках полотнища залишали без прикрас, хоча один з курців використовував полотнище, прикрашене вервечкою пантер, нападників на оленів.

Узор в форме звезды на шерстяном ковре из кургана

Візерунок у формі зірки на вовняному килимі з кургану № 5, Пазирик. V ст. до н. е.

Лось с шерстяного ковра

Лось з вовняного килима, виявленого в кургані № 5, Пазирик. V ст. до н. е. Близько 6 на 4 дюйма

Грифон на шерстяном ковре

 

Грифон на вовняному килимі

Вражає те, наскільки вправні були кочівники навіть на такому ранньому етапі свого розвитку в фарбуванні хутра і в вмінні робити зі шкур хитромудрі малюнки, гідні високої оцінки.

Широко використовувалися овечі, козячі і кінські шкури, а з хутра леопарда, скунса, дикої кішки, білки, соболя і горностая робили зазвичай більш нарядний одяг; також з цього хутра часто робили сумки, мішки і невеликі мішечки, у багатьох з яких були кишеньки, і у всіх були грамотно зроблені застібки. Їх використовували для зберігання косметики і дзеркал.

Простирадла та ковдри зазвичай робили з повсті, але часто використовували і хутро з шкірою. Скіфи вміли також перетворювати овечу шерсть у мотузки і нитки, знали ткацтво, хоча, схоже, вони не вміли виробляти візерунчасті тканини. Вони незмінно фарбували нитки в червоний колір, а для того, щоб їх тканини не виглядали однаково, вони змінювали налаштування своїх ткацьких верстатів. Вони цінували тонкі тканини, і ті, які вони купували у своїх сусідів, були відмінної якості. Найцікавішими з імпортних тканин були дуже вишукані китайські шовки і смужки перської тканини на чепраку з червоного фетру. Ці смужки датуються V ст. до н. е. Однак найчудовішою знахідкою був виявлений в кургані № 5 перський вовняний килим того ж періоду.

Стародавні греки найбільше захоплювалися килимами вавилонської і ахеменідської роботи. Вже в ті часи такі килими надзвичайно цінувалися, і їх було важко дістати. Їх часто називали вовняними килимами з Сард, і, можливо, килими саме цього типу зображені на скульптурних барельєфах з Ніневії. Ці висічені малюнки є найбільш ранніми зображеннями килимів, які дійшли до наших днів, але в світі не було відомо жодного килима приблизно такого ж віку, як вовняний килим V ст. до н. е., виявлений в Пазирику, коли замерзлі могили Алтаю явили його нашим здивованим поглядам.

Пазирикський килим навряд чи відрізняється від ранніх перських килимів, які існують до цих пір, так як, хоча малюнок на ньому і більш архаїчний, а його візерунок менш стилізований, спосіб його виготовлення майже ідентичний тому, який використовувався на Близькому Сході до зовсім недавнього часу. Килим має розміри 6 футів 3 дюйми на 6 футів 6 дюймів. Центральна його частина заповнена зірками хитромудрої форми, розташованими рядами. Цю частину облямовують п'ять смуг не зовсім однакової ширини. У першій з них міститься мотив грифона, в наступній - низка лосів, що йдуть один за одним праворуч наліво. Але найбільший інтерес представляє третя смуга, на якій зображена шеренга вершників на скакунах, запряжених таким же манером, як це видно на ассирійських скульптурах. Вони величаво виступають по одному, утворюючи процесію, що рухається з боку, протилежного швидкому руху лосів. Килим виконаний в м'яких, спокійних тонах; фон темно-червоний, а з інших кольорів переважають відтінки червоного, блакитного, зеленого і жовтого. Кількість переплетень досягає 270 на квадратний дюйм. Руденко встановив, що вправний майстер по килимах може робити 2000 переплетень на день. Так як пазирикський килим налічує щонайменше 1 250 000 переплетень, він робить висновок, що на його виготовлення, ймовірно, пішло найменше півтора року. Він відносить його до V ст. до н. е. частково на підставі археологічних даних і частково виходячи із стилю його виконання, оскільки він вважає, що зав'язування кінських хвостів, припіднята чілка, підстрижені гриви, вигнуті шиї, ворсисті чепраки і широкі нагрудні ремені упряжі - це ассирійські риси, які мають близькі відповідності в ювелірних прикрасах Ахеменідів V - IV ст. до н. е.

Дзеркала з металу були абсолютно необхідною річчю в кожному скіфському господарстві, і здається цілком вірогідним, що члени сім'ї, грали в житті значну роль, мали кожен своє власне дзеркало. Поряд з досить невеликими скіфськими дзеркалами з петлеподібною або кулястою ручкою у центрі зворотного боку (ця ручка швидко трансформувалася у фігурки тварин) часто знаходять дзеркала давніх часів. Деякі з них були грецької роботи, інші були копіями грецьких дзеркал, які з незмінною пристрастю до прикрашання, і особливо до анімічних мотивів, були декоровані скіфськими майстрами. У 1948 р. залишки кількох металообробних майстерень були знайдені на місці Ольвії з доказами того, що протягом VI і V ст. до н. е. там були вироблені різні предмети, зокрема дзеркала і кераміка, для продажу в Скіфію. Дзеркала більш раннього періоду мали прості ручки, які закінчувалися улюбленими «звіриними» мотивами: головою пантери, оленя, козла або стилізованих птахів. У скіфських дзеркал цього періоду не було ручок, а дзеркала з Ольвії йшли на експорт разом з хрестоподібними металевими пластинками у всі куточки Скіфії до самого Києва, Угорщини та Уралу. Можна припустити, що на Алтай імпортні дзеркала завозилися з Китаю. Найдавніші дзеркала, знайдені в Пазирику, датуються V--IV ст. до н. е.

 

Золотая одежная пластинка из Куль-Оба

Золота пластина з кургану Куль-Оба. IV ст. до н.е. Можливо, на ній зображена Велика Богиня, яка тримає зеркало

Дзеркала, мабуть, служили подвійної мети, так як хоча очевидно, що кочівники досить пишалися своєю зовнішністю, щоб виправдати включення таких предметів в число належних до них в могилу, дуже ймовірно, що у відповідності з їх примітивними віруваннями дзеркала також вважалися аксесуаром, що допомагають відганяти злих духів, які, як вони вірили, завжди були напоготові, щоб взяти верх над людством. Дзеркало, можливо, розглядалося як приналежність Великої Богині, так як на маленькій золотій пластинці з кургану Куль-Оба зображено сидячу жіночу фігуру, що має велику схожість з пазирикськими зображеннями цього божества. На платівці з Куль-Оба вона тримає в лівій руці дзеркало, а людина, що стоїть перед нею, п'є з посудини, яка цілком може бути священним ритоном. Скіфи вважали, що, заглядаючи в дзеркало, можна побачити себе в іншому світі. Скіфські дзеркала мали дуже витончені рукоятки. У одного з найкрасивіших дзеркал була шкіряна ручка, а воно зберігалося в дуже привабливій сумочці з леопардової шкури, прикрашеної круглою золотою бляшкою. Це дзеркало, ймовірно, належало людині, захороненій в цій могилі, так як у його дружини було вишукане срібне дзеркало з ручкою з бичачого рогу. Поруч з нею був також єдиний струнний інструмент, знайдений в Пазирику. В інших могилах були виявлені тільки барабани; вони служили подвійної мети: були джерелом музики і відлякували злих духів. Але цей музичний інструмент нагадував лютню.

Кістяні гребені знаходили в Пазирику, Неаполі Скіфському та у ряді інших місць. Вони були прикрашені простими геометричними візерунками, а в деяких були зверху просвердлені дірочки, щоб їх можна було прив'язувати до поясу власника. Там же були знайдені і металеві шпильки та голки, які регулярно з'являються у великих кількостях і власне в Скіфії.

Тамара Райс "Скіфи: будівельники степних пірамід"

Теги:     Скіфи      майно      меблі      дзеркала      побут      килими      Пазирик      кургани      Куль-Оба      речі      Скіфія      сколоти      скити
AddThis Social Bookmark Button

Прокоментувати:

blog comments powered by Disqus
 

Підписатись 
на публікації проекту: