СПАДЩИНА ПРЕДКІВ

Оголеність в обрядах і магічних практиках слов'ян

e-mail Друк

nagotaritualТрадиційна культура  слов'ян - західних і особливо південних - густо замішана на самій що ні на є голій людської тілесності. Як це не дивно звучить для сучасного городянина, у багатьох слов'янських обрядах практикувалося повне чи часткове оголення тіла: у сільськогосподарській магії, у чаклунській практиці й езотеричних ритуалах, у календарних обрядах й іграх, що мають сакральний характер. Оголення мов би повертає людину в природний стан. Нагота покликана також захищати людину від впливу темних сил.

Повне або часткове оголення практикувалося в землеробській магії, в народній медицині, в чаклунський практиці, в календарних і оказіональних обрядах, в іграх, і використовувалося для відгону нечистої сили, бурі, граду, вигнання хвороб, паразитів, а також для продукування родючості. У ряді випадків оголеність,  розуміли символічно — оголеним вважався чоловік в одній нижній сорочці, без пояса, жінка без хустки, з розпущеним волоссям. До наготи прирівнювалися також оголення нижньої частини тіла, демонстрація дітородних органів.

Оголення сприяло встановленню контактів зі «світлом пізнання», з природним світом, з демонами, а також використовувалося для придбання надприродних властивостей. Оголеність насамперед жіночого тіла, виступала символом прийняття божественної мудрості та креаціонізму.

Відьом часто зображують без одягу під час проведення певних дійств, тобто при ритуалах та церемоніях. Оголеність, в жіночому насамперед контексті, вказує на відкритість та щирість намірів. Оголеність постає провідником, що допомагає  злитись з природою та оточуючим світом, показати свою безпорадність перед вищими силами та відчути насамперед зв’язок з вищим планом свого власного «Я». Оголення  повертає людину в природний стан, виводячи її за рамки шаблонності світосприйняття та пізнання власної сутності. Нагота оцінювалася як оберіг від ворожих сил в профілактичних і лікувальних обрядах.

Герой або божество, зображені оголеними, означають свободу від земних пороків.У мистецтві оголена жінка означає або правду, невинність і доброчесність, або хіть, аморальність і безсоромність. Оголення тіла під час обрядів означає повернення в райський стан, в якому немає «руйнівної сили» часу. Нагота обов'язкова при деяких обрядах посвячення: звільнившись від свого одягу і помилкових ідей, посвячений вмирає як минуле, щоб відродитися новою і очищенною. Це також означає оголитися перед Творцем. Бути голим і не відати сорому, перебуваючи в початкової невинності — означає також душу, знявшись з себе «одягу сорому», плоть, і саме себе, «одягнену своєю власною силою». Невинність в такому контексті постає відсутністю поняття сорому. Оголеність перед божеством — прохання про відкриття таємних знань, прийняття себе та оточуючої  дійсності.

Оголеність також відповідає  за безоглядне віддання себе на волю Абсолюту, людина народжується голою, відкритою для пізнання світу та розвитку в ньому, безпосередньо як елементу божественної природи, що переходить в тілесний план. У звичайному символічному сенсі, оголеність являє собою місце людини в «природному стані», без соціальних та ієрархічних відмітних знаків одягу.

Ставлення до наготи в різних культурах проявляється в різній мірі. Там, де домінувала установка на асексуальність (наприклад, у народів, що сповідували іслам, християнство), сформувалося ставлення до наготи, тілесному низу як до чогось гріховного, недостойному і навіть ганебного. У таких культурах особливо ретельно опрацьовується тема закритості свого тіла від поглядів сторонніх. У мусульман не прийнято митися в лазні оголеними — для цього існує спеціальний одяг. 

У сільськогосподарській магії нагота грала найважливішу роль. На Русі чоловіки сіяли льон і коноплі без штанів або в оголеному вигляді; на Смоленщині голий мужик об'їжджав на коні конопляне поле. У Сибіру голяком сіяли ріпу; після посадки ж капусти жінки оббігали ділянку без спідниць, із розпущеним волоссям. Білоруси Вітебської губернії після посіву льону каталися голими по землі, щоб льон виріс довгим і волокнистим. На Гуцульщині мольфар на Святвечір розібраний догола вирубував з коси чепелик (маленький ніж), клав 12 страв у миску, брав свічку, топірець і ставав на порозі коло своєї хати, закликаючи усі громові сили. Щоб домовик не пустував, у донських козаків господар опівночі перед Водохрещем йшов нагим до стайні і бив калаталом по кутах; вірили, що якщо перед Новим роком обійти голим навколо труби на горищі, можна побачити душу померлого (бреcт.). Побачити квітучу папороть в купальську ніч можна лише оголеним (полес.). У гуцулів, якщо музикант хотів бути кращим у селі, то в ніч на Благовіщення він відправлявся на перехрестя, роздягався догола і грав на скрипці. Згідно серб. віруванням, якщо доросла дівчина переночує голою під місячним світлом, то вона може завагітніти, так само як якщо вона пройде голою опівдні через поле, освітлене сонцем. Щоб побачити майбутнього чоловіка, дізнатися його ім'я, рід занять, відносини в майбутній сім'ї, дівчата опівночі перед Юр'євим днем оголювалися, вставали під відкритим вогнищем і, дивлячись крізь маточину колеса, просили судженого здатися (серб. Банат); бігали голими на дровянік, сіяли там кукурудзяні зерна, тягнучи по ним сорочкою (карпат.), і т. п. 

При зіткненні із грунтом, пшеницею, росою оголене людське тіло як би вбирало в себе силу й, в свою чергу, передавало її природі. Це спосіб стикнутися із землею та її продукуючою силою, передати землі та іншим об'єктам людську здатність до відтворення Дівчата з метою підвищення своєї привабливості у ніч на Купала качалися оголеними у житі; вибирали для цього поля заможних господарів, які мали синів неодружених. У ту ж ніч дівчата вмивалися із трьох лісових джерел: роздягалися догола, мовчки підходили до джерела, вмивалися і обдавали все тіло водою, а затім йшли до наступного джерела. У болгар, щоб позбутися від безпліддя, жінки каталися голяка по росі перед сходом сонця в Перунів день; те ж проробляли і дівчата в надії вийти заміж.

Нагота оцінювалася як оберіг від ворожих сил в профілактичних і лікувальних обрядах, пов'язаних з дітьми. Повитуха обходила без одягу навколо лазні з дитиною на руках, щоб вона не плакала вночі. Мати брала на руки хвору дитину і йшла з ним гола навколо лазні; вважалося, що винен у хворобі той, хто першим їй зустрінеться.

Нагота і перевдягання покликані були подіяти на нечисту силу, відігнати або обдурити її. Помор'ї жінка під час сінокосу відганяла лісовика: піднявши сарафан, вона плескала долонею по тілу, приказуючи: "Н-н-а, дідько! Нічого не отримаєш!  "Якщо людина заблукала у лісі, то йому слід було роздягнутися догола, вивернути навиворіт одяг і переодягнути взуття з правої ноги на ліву і навпаки.

Повне чи часткове оголення було одним з найважливіших умов вчинення знахарства. У такому вигляді дівиці і жінки робили обряди опахування (у росіян, болгар і в інших місцях). Нагота супроводжувала часом і дівочі ворожіння про заміжжя. У словенців в купальську ніч дівчина в чому мати народила змітала сміття до дверей, а потім оберталася і дивилася на стіл, сподіваючись побачити там майбутнього чоловіка. У сербів, щоб виготовити магічні знаряддя мініатюрної форми, що мають значення амулета або оберега, коваль кував їх опівночі, мовчки і роздягнувшись догола.

В оголеному вигляді являлись людям багато персонажів народних оповідей: русалка, полудниця, банник, водяний, шишига. В деяких областях банник мав іноді образ голого діда, вкритого листям від віника; обдериха лякала миючихся в лазні, обернувшись голою дівкою.

Ритуалізація оголеності, в давнину часто перепліталась з побутовими елементами. У Єгипті наприклад,  жінки оголювали свої геніталії перед зображенням Озіріса-Апіса, бога-бика, щоб вилікуватися від безпліддя, народити нарешті довгождану дитину. Оголення — це спосіб увійти в контакт із землею та  продукування  її сили, передати землі й іншим об'єктам людську здатність до відтворення, а також частково викликати жалість природи, людської наготою, яка розумілася як бідність. При сівбі злаків або посадці овочів нагота повинна була стимулювати ріст і вегетацію рослин, що є алегорією продовження роду. 

- Культурно-просвітницьке товариство "Спадщина Предків"

Теги:     Оголеність      нагота      тілесність      жінка      магія      фольклор      обрядовість      ритуал      одяг

Поділитись у соц. мережах:
e-max.it: your social media marketing partner
 

Підписатись 
на публікації проекту: