СПАДЩИНА ПРЕДКІВ

Головна Звичаї і обряди Літні звичаї та обряди Елементи купальської хореографії

Елементи купальської хореографії

e-mail Друк

Un4422424titled-1Розмаїття музичних купальських мотивів, визначене С. Килимником, разом із пісенними текстами, в загальних рисах засвідчує і характер купальських хороводів, настрій і темпоритм яких відзначався мінливістю – чергування радісного збудження і прозорого смутку, повільного руху по колу й шаленого, з вигуками і стрибками, кружляння довколо вогню. Можна припускати, що темпоритм хороводів упродовж свята розвивався по висхідній – шлях повільного наростання, а чергування мотивів створювало своєрідний «ефект стримування».

Перша дія містерії відбувається напередодні купальської ночі. Увечері хлопці й дівчата збираються окремими гуртами за селом, коли смеркне, йдуть до лісу. У лісі чи під лісом на галявині роблять гільце, оздоблюють його різнобарвними польовими й городніми квітами, настромивши на вершку вінок із барвінку. Довколо гільця «сідають подвійним колом (мале коло: 6 дівчат), сидить навколо самого гільця й тримає його, а друге – значно ширше, а то й подвійне-потрійне – трохи далі.

Концентричні кола довкола гільця визначають малюнок хороводу, який до часу перебуває у статичному стані. На якійсь відстані від дівчат хлопці добувають «живий вогонь» шляхом тертя сухих гілок і розводять багаття. Дівчата роблять вигляд, що їх не помічають. Але коли вогонь поволі розгоряється, дівчата встають і розпочинають довкола гільця повільний хоровод, співаючи купальських пісень. Пісні адресовані хлопцям. Провідний мотив пісень – «Час тобі, Іваночку, женитися…». Хлопці звіддалік, від багаття, відгукуються: «Ой не час, не пора, ой ще ж моя дівчина молода…». Потім хлопці з усіх боків вриваються в дівочий хоровод і намагаються захопити гільце. Дівчата не дають, хоровод розсипається – дівчата кидаються навсібіч із фрагментам гільця, хлопці ловлять своїх обраниць. Далі шматки гільця хлопці й дівчата кидають у багаття і, згуртувавшись довкола вогню таким чином, щоб кожен хлопець тримав за руку свою дівчину, розпочинають спільний хоровод.

alt

Подальші хороводні танці, як відзначає С. Килимник, мають уже «дуже жвавий характер», а веселе збудження, задаючи темп хороводам, дедалі наростає.

Наступними актами містерії є танці довкола вогню, стрибання через вогонь, пускання вінків за водою, купання тощо. Всі ці обрядодії супроводжуються піснями й танцями, які в певні кульмінаційні моменти мають екстатичний характер: хороводне коло закручується з наростаючою швидкістю, мовби втілюючи енергію вогню (замість пісень у ці моменти звучать лише ритмічні вигуки); вияв бурхливих веселощів біля багаття згодом мовби гаситься обрядодіями, пов’язаними з водою. 

alt

Нестримний вибух радості, шаленої енергії життя в стрімкому хороводі довкола вогню, очевидно, сприяв досягненню стану найвищого емоційного піднесення, ритуального ототожнення енергії танцюристів з енергією природи, яка, за народними  уявленнями, набувала в купальську ніч найбільшої сили (цієї ночі навіть дерева могли переходити з місця на місце). Первісний потужний вияв радості буття не згасав, а переходив у просвітлений смуток повільних дівочих хороводів біля води та обряду пускання вінків за водою з метою виворожити судженого, довідатись про свою долю.

Обрядова канва купальського свята надзвичайно насичена, багатоваріантна в межах єдиної парадигми. Водночас образна палітра купальських танців, наскільки можемо судити на матеріалі пізніх записів, відзначається меншою розмаїтістю порівняно з весняними гаївками. Першорядну роль у купальській обрядовості відігравав хоровод-коло, танцюючи в якому до знемоги й самозабуття, учасники дійства досягали стану осяяння, злиття з Природою. Спільне переживання цього екстатичного стану вочевидь було запорукою дійовості купальських обрядів українців.

Бойко О.С., кандидат мистецтвознавства

Теги:     Купала      обрядовість      сонцестояння      літо      хореографія      фольклор      танці      коловорот      купайло      дівчата      лада      леля      марена      ярило      язичництво      тепло      кохання      молодість      сила      хороводи      коло      Килимник      обрядовість

Поділитись у соц. мережах:
e-max.it: your social media marketing partner
 

Підписатись 
на публікації проекту: