Скоромовки допомагають розвитку техніки мовлення, чіткої вимови слів і фраз. Скоромовку треба виробляти через дуже повільну, перебільшено чітку мову. Після довгого та багаторазового повторення одних і тих же слів скоромовки мовний апарат стає настільки вправним, що привчається виконувати ту ж роботу в дуже швидкому темпі.
Важливо навчитися вимовляти скоромовку чітко, швидко, з різною інтонацією (інтонація подиву, роздуму, захоплення тощо), вимовляти пошепки, але з чіткою артикуляцією приголосних при сильному видиху на голосних і при розімкнутих зв'язках. Усі звуки в скоромовці артикулювати, а не вимовляти надривним звуком, який лише травмує горло. Необхідно подолати всі важкі звукосполучення. Важливо вимовляти складне слово в скоромовці по складах, нехай і в повільному темпі, але вимовляти без будь-яких ускладнень, осічок, застережень. Треба промовляти кожну скоромовку спочатку беззвучно, але артикулюючи, потім переходьте на шепіт і лише потім - вголос, спочатку в повільному темпі, а далі - в швидкому, пам'ятаючи про чіткість вимови скоромовки.
- (Б, щ) - Бабин біб розцвів у дощ - буде бабі біб у борщ.
- (Б, ц) - Був собі цебер, та переполуцебрився на полуцебренята.
- (Б) - Бобер на березі з бобренятами бублики пік.
- (Б, р) - Боронила борона по боронованому полю.
- (Б, ч) - Бук бундючивсь перед дубом, тряс над дубом бурим чубом. Дуб пригнув до чуба бука. Буде букові наука.
- (В, р, к) - Варка варила вареника, Василь взяв вареника. Варка Василя варехою. Василь Варку вареником.
- (В, ч, р) - Вередували вереднички, що не зварили вареничків. Не вередуйте, вередниченьки, ось поваряться варениченьки.
- (В) - Викис, вимок, виліз, висох, став на колоду, та знов - бовть у воду.
- (В, р, н) - Ворона проворонила вороненя.
- (В, д ,н) - Наш садівник розсадівникувався.
- (В, ц, к) - Вовк-вовцюг вівцю волік. Вова вовку - вила в бік. Як завив же вовк-вовцюг, миттю випустив вівцю.
- (Г, к) - Галасливі ґави й галки в гусенят взяли скакалки. Гусенята їм ґелґочуть, що й вони скакати хочуть.
- (Д, р) - Дрова рубали два дроворуби.
- (Д, п) - У нас надворі погода розмокропогодилася.
- (Ж) - Дзижчить над житом жвавий жук, бо жовтий він вдягнув кожух.
- (Ж) -Біжать стежини поміж ожини.
- (З) - Захар заліз на перелаз. - Захарку, злізь! - Захарку, злазь! Зумів залізти - Знай, як злізти.
- (К, п, р) - Кинув кріп Прокіп в окріп. У окропі, окрім кропу кипить короп для Прокопа.
- (К, в) - Коваль кулю кував, кував і перековував.
- (К, д) -Ходить квочка коло кілочка, водить діток, дрібних квіток.
- (К, ш, п) - На кому шапка найковпакуватіша.
- (К, п) -Наш Карпо з своїми карпиненятами полукалу-карпився.
- (К, р) - Не турбуйте курку - клює курка крупку.
Скоромовки для дикції
- (К, в, ч) - Наша верба найкорчукуватіша.
- (К, ч, т) - Не турбуйте курку, курчаточок, кучерявих клубочаточок.
- (К) -Не клюй, курко, крупку, не кури, котику, люльку.
- (К, ч) - Ой був собі коточок, украв солі клубочок та й сховався в куточок.
- (К, т) - Кіт котові каже: "Коте, до комори кадуб вкотили. В кадуб вкинеш капустину, кілька китичок калини".
- (М, р, т) - Ой, збирала Маргаритка маргаритки на горі. Розгубила маргаритки Маргаритка у дворі.
- (М, н) - Їла Марина малину.
- (П, т) - Лежить п'ять п'ятаків. На кожному п'ятаку ще по п'ятаку.
- (П, ш, к) - Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак півню: - Ти не вмієш так, як я, так, як ти, не вмію я.
Скоромовки для дикторів
- (П, р) - Вашому Паламареві нашого Паламаря не перепаламарювати стати. Наш Паламар вашого Паламаря перепаламарить, перевипаламарить.
- (П, к) - Їхав Прокіп мимо кіп. Лічив снопи по три копи: одна копа ковпаком, друга копа ковпаком, третя копа ковпаком.
- (П, р, л) -Був собі паламар, його діти паламаренята перепаламарилися.
- (П, р, х) - Кричав Архип, Архип охрип, не треба Архипу кричати до хрипу.
Скоромовки для розвитку мовлення
- (П, ц) - На полиці в коробиці Півкороваю і паляниця.
- (П, р) -Не йди попри Прокопові ворота, попри прокопишині.
- (П, ч, к) - Невеличка перепеличка під полукіпком розпідпадьомкалась.
- (П, л, р) - Пилип прилип, прилип Пилип. Пилип плаче. Пилип посіяв просо, Просо поспіло, Пташки прилетіли, Просо поїли.
- (П) - Побіля Прокопа паляниці пекла.
- (П, л) - Пиляв Пилип поліна з лип, притупив пилку Пилип.
- (П, к, р) - Пік біля кіп картоплю Прокіп. Прийшов Прокіп, налляв окріп.
- (П) - Ходить перепел між полукіпками зі своїми перепеленятками.
Важкі скоромовки
- (П) - Поля поле поливає, поле й переполює.
- (Р, к, ч) - В сіренької горлички туркотливе горлечко.
- (Р, п, к) - Їхали крамарі, стали на горі та й забалакалися - про Прокопа, про Прокопиху і про маленькі Прокопенята.
- (С, з) - Семен сіно віз - не довіз: лишив сани - узяв віз.
- (С, н) - Сидів горобець на сосні,- заснув - і упав уві сні. Якби не упав уві сні. Сидів би він ще на сосні.
- (С, р, к) - Хитру сороку спіймати морока, а на сорок сорок - сорок морок.
- (С, б, п, р) - Стриб-стриб-стриб - підстрибує по стерні рідня: перепілка, перепел, перепеленя.
- (С) - На покоси впали роси. Не бряжчать об жито коси.
- (Т, с) - Ходить посмітюха по смітничку з своїми посмітюшенятами.
- (Ть, с) - Босий хлопець сіно косить, роса росить ноги босі.
- (Ф, р, м) - Фірма ферму будувала. Фірмі фарби було мало.
- (Х, ц) - Летів горобець через верхній хлівець, ніс пуд гороху і нам дав потроху.
Складні скоромовки
- (Х, п, к) - У нашого діда капелюх не по-капелюхівськи.
- (Х, т) - Хтось хитренький хитрував - нашу хвіртку поламав.
- (Ц, н) - Напекли млинців, назвали кравців. А кравець за млинці та й побіг у танець!
- (Ч, т, р) - У чотирьох черепашок четверо черепашенят.
- (Ч, б, к) - Летів горобчик, сів на стовпчик, прибіг хлопчик - утік горобчик.
Скоромовки на вимову приголосних
- (Ш) - Над шляхом Явдошка шукала волошки.
- (Ш, с) - Шишки на сосні, шашки на столі.
На додаток :)
Звук «Р»:
- – тридцять три кораблі лавірували, лавірували, та не вилавірували;
- – збирала Маргарита маргаритки на траві. Розгубила Маргарита маргаритки, та не все;
- – на дворі трава, на траві дрова: раз дрова, два дрова, три дрова. Дрова вшир двору, дрова вздовж двору. Чи не вмістить двір дров, треба видворити дрова на дров'яної двір назад;
- – королева Клара суворо карала Карла за крадіжку коралів.
Звук «Л»:
- – малина манила Марину і Мілу, Марині і Мілі малина мила;
- – Їли йоржів у ялини, їх ледве-ледве у ялини доїли;
- – Полили чи лілію? Чи бачили Лідію? – Полили лілію. Бачили Лідію;
- – орел на горі, перо на орле, гора під орлом, орел під пером
Звуки «Б», «П»:
- – Маланка-брехуха молоко базікала, базікала, та не вибовкав;
- – бик тупогуб, тупогубенькій бичок, у бика білого губа була тупа;
- – горять лампи на рампі;
- – командир говорив про підполковника, про подполковніцу, про підпоручика, про подпоручіцу, про підпрапорщика, а про подпрапорщіцу промовчав;
- – краб краба зробив граблі. Подав граблі крабові краб: «Сіно граблями, краб, грабуй».
Звук «Ц»:
- – цілюще сік квітки нарциса, він зцілює тіла м'язи. Цигани цінують цей засіб і лікують цим засобом з дитинства;
- – циган підійшов навшпиньках до курчаті і цикнув: «цить!»;
- – Чапля чахла, чапля сохла, чапля здохла нарешті;
- – курча чаплі чіпко чіплявся за ланцюг
Шиплячі звуки:
- – не той, товариші, товаришу товариш, хто при товариші товаришу товариш, а той, товариші, товаришу товариш, хто без товариша товаришеві товариш;
- – чижик, щука, три ляща чують риса, тремтячи;
- – в четвер четвертого числа в чотири з чвертю години чотири чорненьких, чумазенькіх чортеня креслили чорними чорнилами креслення. Надзвичайно чисто, надзвичайно чітко;
- – два цуценя щока до щоки гризли щітку в куточку;
- – у Фені фуфайка, у Фаї туфлі;
- – луска у щупаки, щетина у чушки;
- – задзижчала бджола, дожужжалась павука;
- – шістнадцять йшли мишей і шість знайшли грошей, а миші, що поплоше, шарудять і нишпорять гроші.
Скоромовки на поєднання декількох звуків:
- – Єгер Ємеля в ялиннику їв ожину;
- – на горі Арарат росте крупний виноград;
- – у оси не вуса, не вусища, а вусики;
- – Єлизавета, Катерина і Яків продавали на ярмарку яскраві майки;
- – була у Фрола, Фролу на Лавра набрехала, піду до Лавру, Лавру на Фрола набрешемо;
- – везе Сенька Саньку з Сонькою на санках. Санки скок, Сенька з ніг, Саньку в бік, Соньку в лоб, всіх в замет;
- – Майя і Тимофій сиділи на лавці біля під'їзду і слухали солов'я;
- – ось сироп, кисіль в склянці, це сирники в сметані, апельсини, персик, вершки, і сосиски є в підливі.
Промовляючи скоромовки для гарної дикції, існує кілька правил, дотримуючись яких, буде простіше і легше їх засвоїти:
- спочатку слова треба вимовляти повільно, по складах, чітко їх вимовляючи;
- вимовляти скоромовки перед дзеркалом беззвучно;
- вимовляти скоромовки пошепки, але звуки повинні бути зрозумілі і чути;
- пробувати вимовляти знайомий текст різними голосами: дитячим, жіночим, чоловічим, проспівати слова.
Золоте правило хорошої вимови: щоб говорити швидко – треба навчитися говорити повільно.
Хочу ще ;)
Бобер на березі з бобренятами бублики пік.
* * *
Бабин біб розцвів у дощ -
Буде бабі біб у борщ.
* * *
Був господар, був господар,
Та й розгосподарився.
* * *
Був собі цебер та переполуцебрився на полуцебренята.
* * *
Бук бундючивсь перед дубом,
Тряс над дубом бурим чубом.
Дуб пригнув до чуба бука —
Буде букові наука.
* * *
Бурі бобри брід перебрели,
Забули бобри забрати торби.
* * *
Вередували вереднички,
Що не зварили вареничків.
Не вередуйте, вередниченьки,
Ось поваряться варениченьки.
* * *
В нас надворі погода розмокропогодилася.
* * *
Водовіз віз воду з водопроводу.
* * *
Ворона проворонила вороненя.
* * *
Галасливі ґави й галки в гусенят взяли скакалки.
Гусенята їм ґелґочуть, що й вони скакати хочуть.
* * *
Гей, малий, скажи малому
Хай малий малому скаже,
Хай малий теля прив'яже.
* * *
Ґава ґаву запитала:
- Ти на ґанок не літала?
- Не літала я на ґанок,
То й проґавила сніданок.
* * *
Заболіло горло в горили, бо горила багато говорила.
* * *
Жовтий жук купив жилет,
Джемпер, джинси та жакет.
* * *
Летів горобець, сів на хлівець.
А як вийшов стрілець, то утік горобець.
* * *
Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.
* * *
Ліз лис
Лисим лісом,
Ніс хвіст
Низом-низом.
Хвіст об терен
Обдер.
В лісі кажуть тепер:
«Ліз лис…»
* * *
Летів горобчик, сів на стовпчик.
Прибіг хлопчик, втік горобчик.
* * *
Наша верба найкорчукуватіша.
* * *
На возі коза, під возом лоза.
* * *
Надворі трава, на траві дрова.
Раз — дрова, два — дрова, три — дрова.
Не рубай дрова, бо трава здорова.
* * *
Не той, товариші, товаришу товариш,
хто при товаришах товаришу товариш.
А той, товариші, товаришу товариш,
хто без товаришів товаришу товариш.
* * *
Кричав Архип, Архип охрип,
Не треба Архипу кричати до хрипу.
* * *
Ішов Прокіп, кипів окріп,
прийшов Прокіп - кипить окріп,
як при Прокопі, так і при Прокопі і при Прокопенятах.
* * *
Ой, збирала Маргаритка маргаритки на горі.
Розгубила маргаритки Маргаритка у дворі.
* * *
Пироги перепечені
Перцем переперчені.
* * *
Росте липа біля Пилипа.
* * *
Розкажу вам про покупки, про покупки, про покупки, про покупочки мої.
* * *
Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак півню:
"Ти не вмієш так, як я - так, як ти, не вмію я".
* * *
Серед корчів корч найкорчакуватіший.
* * *
Стоїть піп на копі, копа під попом, піп під ковпаком.
* * *
Тридцять три кораблі лавірували-лавірували, та й не вилавірували.
* * *
У Кіндрата куртка короткувата.
* * *
Хитру сороку спіймати морока,
А на сорок сорок - сорок морок.
* * *
Цей ковпак зроблений не по-ковпаківськи.
Треба його перековпакувати, щоб він був перековпакований.
* * *
Чапля чахла, чапля сохла, чапля здохла в кувирку з перепідвипідвертом.
* * *
Шишки на сосні, шашки на столі.
У Соні шашки, у Сими – шишки.
* * *
Як місили тісто в місті, усе місто стало в тісті.
* * *
Якось Яків сіяв мак
Так-сяк, абияк.
Виріс ярий Яків мак,
Та щось коле, як їжак.
* * *
Два бобри брунатно-бурі бабрались в брудній баюрі.
Правда добре, брате бобре? Дуже добре, друже бобре!
- Культурно-історичний портал "Спадщина Предків"